Jak wygląda rynek zegarków sportowych w Polsce?

Zegarki sportowe pełnią bardzo ważną rolę w naszym codziennym, aktywnym życiu. Kiedyś były to proste urządzenia posiadające głównie stoper, a obecnie są to treningowe komputery, które nie tylko posiadają moduły GPS, lecz także odtwarzacze muzyki i optyczne pomiary tętna. W poniższym tekście Filip Wielgosz przybliży, jak wygląda rynek sportowych zegarków w Polsce, na podstawie jego  osobistych doświadczeń w pracy z tym sprzętem jako sprzedawca w warszawskim sklepie eAzymut.pl

Jeszcze parę lat temu dało się zaobserwować biegaczy trenujących w zwykłych krótkich spodenkach, bawełnianych koszulkach i butach, do biegania nie przeznaczonych. Tak zaczynał praktycznie każdy z nas. Wraz z rozwojem popularności biegania w Polsce i na świecie, rozwinęły się również firmy produkujące sprzęt dla aktywnych osób. Obecnie producenci swoją uwagę skupiają głównie na sportowych komputerach przeznaczonych do treningu.

Garmin 

Najbardziej rozpoznawalną firmą w Polsce jeśli chodzi o zegarki z GPS-em (Global Positioning System – system pozycjonowania satelitarnego) jest gigant z Olathe, czyli Garmin. Jest to marka, która jako pierwsza wprowadziła zegarek stricte do biegania, mierzący pokonany dystans, czas i tempo, z jakim pokonujemy kolejne kilometry.

Garmin klasyfikuje swoje produkty w ramach trzech segmentów:

Entry Level – zegarki przeznaczone głównie dla początkujących biegaczy, dopiero co rozpoczynających swoją przygodę z aktywnością fizyczną, jak również dla osób nie posiadających dużych wymagań co do sprzętu. Są to proste urządzenia posiadające tylko najważniejsze cechy, jak wbudowany moduł GPS i funkcję zegarka. Obecnie ta grupa urządzeń jest systematycznie przez producenta rozwijana i dzięki temu obecne zegarki zyskały takie funkcje, jak optyczny pomiar tętna czy możliwość otrzymywania powiadomień z telefonu.

Do tej grupy zaliczają się takie zegarki jak:

  • Forerunner 10
  • Forerunner 15
  • Forerunner 25
  • Forerunner 30
  • Forerunner 35

Mid Level – zegarki dla osób średnio zaawansowanych i zaawansowanych szukających sprzętu, który będzie posiadał najważniejsze funkcje oraz  możliwość wgrywania i programowania swoich treningów. W sprzęcie tej klasy możliwe jest ustawianie treningów interwałowych czy możliwość korzystania ze sprzętu podczas wielu dyscyplin (np. bieganie i kolarstwo).

Do tej grupy należą:

  • Forerunner 220
  • Forerunner 225
  • Forerunner 230
  • Forerunner 235
  • Forerunner 630

 

High Level – najbardziej zaawansowana grupa urządzeń w klasyfikacji Garmin. Na tę grupę składają się urządzenia przeznaczone do wielu dyscyplin sportowych (bieganie, kolarstwo, pływanie, triathlon. golf i wiele więcej). Ten sprzęt wybierają osoby szukający przyszłościowych rozwiązań i oczekujące od sprzętu możliwości niemal komputera, który będą mogli założyć podczas niedzielnego wybiegania i wyjścia w wysokie góry. Zegarki z tej grupy posiadają również funkcje, które ciężko znaleźć w modelach z dwóch pozostałych. Do tych funkcji zalicza się m.in:

  • kompas
  • barometr
  • wysokościomierz
  • nawigacja do punktu
  • możliwość wgrywania swoich tras
  • odtwarzacz muzyki

W skład tej grupy wchodzą najdroższe, ale też posiadające najwięcej funkcji zegarki:

  • Fenix 3
  • Fenix 3 HR
  • Fenix 5s/5/5x
  • Forerunner 920
  • Forerunner 935
  • Forerunner 645

 

Z własnego doświadczenia wiem, że polski klient najczęściej wybiera urządzania z grupy High Level, ze względu na najwyższą opłacalność takich urządzeń – można powiedzieć, że kupując np. Fenixa 5 zyskujemy trzy zegarki w jednym:

  • wysokiej jakości zegarek sportowy
  • smartwatch, umożliwiający połączenie zegarka z telefonem
  • wysokiej jakości zegarek outdoorowy
Polar

Kolejnym producentem bardzo rozpoznawalnym w Polsce jest Polar. Jest to marka słynąca z bardzo wysokiej jakości pulsometrów dla sportowców, która stosunkowo niedawno wprowadziła na rynek zegarek posiadający moduł GPS. Fiński producent urządzeń dla sportowców posiada generalnie niewielkie portfolio urządzeń przeznaczonych stricte dla biegaczy. Głównymi produktami są zegarki za stosunkowo niewielkie pieniądze, lecz konkurujące z droższymi urządzeniami innych producentów.

Najbardziej popularnym produktem Polara w Polsce jest model M400, który swoją prostotą obsługi, dość zaawansowanymi funkcjami oraz rewelacyjnym stosunkiem jakości do ceny, jest jednym z najpopularniejszych zegarków sportowych w Polsce.

Polar M400

Niestety mimo, że Polar zyskał bardzo duże rzesze wielbicieli ich produkty od dłuższego czasu stoją w miejscu, co pokazuje przykład topowego zegarka V800, którego premiera odbyła się w 2014 roku. W tym czasie Garmin zdążył pokazać cztery topowe modele. Mimo, że V800 to model bardzo zaawansowany w funkcje sportowe, to jednak znacznie odstaje od konkurencyjnych produktów m.in. brakiem optycznego pomiaru tętna czy funkcji nawigacyjnych.

Polar V800

Fiński producent oczywiście wprowadza na rynek od czasu do czasu nowinki techniczne do swoich urządzeń, jak np M600 który jest oparty na systemie operacyjnym Android Wear, jednak zegarek ten nie przyjął się zbyt dobrze na polskim rynku, ze względu na wysoką cenę i dość ubogie funkcje. Kolejną nowością jest wprowadzenie na rynek zmodyfikowanego modelu M400 czyli M430. Jest to model praktycznie bliźniaczy z dodanym optycznym sensorem tętna. Mimo wprowadzenia go na rynek już prawie rok temu, nie zapowiada się na to, aby przebił popularnością M400-setkę.

Suunto

Zdaniem wielu osób ze świata urządzeń GPS, głównym konkurentem Garmina jest obecnie Suunto. Firma pochodząca tak jak Polar z Finlandii,  znana jest głównie z doskonałych komputerów nurkowych. Podbój rynku zegarków z modułem GPS Suunto rozpoczęło z przytupem od razu wprowadzając zegarek który z miejsca stał się groźnym konkurentem topowego zegarka Garmina -Fenixa. Był to zegarek Ambit i było to w 2013 roku.

Obecnie w gamie modeli fińskiego producenta na próżno szukać modeli z tzw. Entry Level. Jest co prawda Spartan Trainer (najtańszy zegarek Suunto) lecz swoim możliwość może spokojnie konkurować z droższą konkurencją.

Niestety wpadka z wprowadzeniem na rynek w 2016 roku niedopracowanych Spartanów Ultra i Sport zachwiała stabilną sytuację Suunto na rynku, nie tylko polskim, ale też światowym. Recenzenci skarżyli na dotykowy ekran urządzeń, brak możliwości wgrywania swoich treningów, nie działające podstawowe funkcje jak np alarm, budzik czy błędnie działający barometr i kompas.

 

Wraz z rozwojem linii Spartan, powstało kilka odrębnych modeli, które były wyposażone w optyczny pomiar tętna czy posiadały poprawiony dotykowy ekran. To jednak nie poprawiło zachwianej sytuacji Suunto i firma w połowie 2018 roku postanowiła zakończyć produkcję Spartan-ów i zapowiedziała nowy model – Suunto 9, o którym jednak w chwili obecnej wiadomo bardzo niewiele.

Obecnie do najpopularniejszych urządzeń tego producenta należą zegarki z poprzedniej generacji czyli Ambit3 i nowszy Spartan Trainer (ten model ma wyeliminowane główne wady urządzeń z serii Spartan, nie ma dotykowego ekranu, moduł GPS jest bardzo dokładny a pomiar tętna z nadgarstka działa praktycznie bez żadnych zarzutów).

TomTom

Ostatnim, liczącym się producentem zegarków biegowych w Polsce jest TomTom ze swoją serią Runner 3. Producent przez długi czas nie wprowadzał nowego modelu do swojej oferty, przez co bardzo odstaje od konkurencji, a w ubiegłym roku TomTom w ogóle wycofał się z rozwijania technologii swoich zegarków.

Jednak mimo urządzeń ze starszej generacji zegarki TomTom Runner/Spark posiadają funkcję, której próżno było szukać do pewnego momentu u konkurencji…  Mowa oczywiście o zintegrowanym odtwarzaczu muzyki, mogącym pomieścić w pamięci zegarka nawet do 300 utworów. Oczywiście niesie to za sobą konsekwencje w postaci krótszego działania na baterii (do ok. 5 godzin przy włączonym GPS-ie i muzyce). Mimo to w momencie pokazania tego produktu na rynku była to nowinka, na którą zdecydowało się bardzo liczne grono odbiorców i dalej zegarki Runner 3 sprzedają się zadowalająco dobrze na polskim rynku.

Oczywiście nie należy zapominać, że urządzenia marki TomTom posiadają również wbudowane optyczne pulsometry (modele z dopiskiem Cardio).

W jakim kierunku zmierza rynek?

Tak mniej więcej w skrócie wygląda rynek biegowych zegarków w Polsce. Istnieją również inni producenci jak np. Timex czy Geonute (marka Decathlonu) jednak ich udział w rynku jest bardzo znikomy. Zainteresowanie użytkowników nowinkami technicznymi jest coraz większe. Szukają oni nie tylko urządzeń sportowych, ale również wszechstronnych zegarków, z którymi będą mogli wykonywać bardzo dużą liczbę aktywności. Rynek zmierza w kierunku spadku sprzedaży zegarków stosunkowo niedrogich oraz znaczącego zwiększenia sprzedaży zegarków z topowej półki jak np. Fenixy 5 od Garmina. Wydaje mi się, że producenci z czasem przestaną wypuszczać tanie model, a będą skupiać się na walce o klienta premium.

O Autorze

Filip Wielgosz
Biegacz amator z ponad 5 letnim doświadczeniem, pasjonujący się CrossFitem oraz kolarstwem szosowym. Doświadczony sprzedawca zegarków biegowych i urządzeń sportowych w warszawskim sklepie eAzymut.pl