Marki sportowe wspierają polskich biegaczy w drodze po medale. W jaki sposób?
Trzy sportowe marki – New Balance, adidas i ASICS wspierają łącznie kilkudziesięciu czołowych polskich lekkoatletów. To współpraca, na której korzystają obie strony. Producenci mogą zaprezentować najnowsze kolekcje produktów szerokiej grupie odbiorców, a ambasadorzy nie muszą martwić się o najnowocześniejszy sprzęt treningowy i startowy.
Każda z zapytanych przez nas marek sportowych podkreśla, że oferuje współpracę zawodnikom, którzy podzielają ich wartości. Zawarcie umowy poprzedza uważna analiza profilu sportowego ambasadorów oraz ich potencjału marketingowego.
New Balance
W „stajni” New Balance znajdziemy zarówno popularne lekkoatletki jak Małgorzata Hołub Kowalik, Alicja Kaczmarek, Natalia Kaczmarek, Iga Baumgart-Witan, Anna Kiełbasińska, Patrycja Wyciszkiewicz, jak i przedstawicieli młodego pokolenia biegaczy. Mowa o takich zawodnikach jak Krzysztof Różnicki, Kinga Gacka, Karolina Łozowska, Klaudia Kazimierska oraz Patryk Grzegorzewicz, Kacper Lewalski, Łukasz Żok i Daniel Sołtysiak.
Z amerykańską marką od lat współpracują również biegowi influencerzy m.in. Bartosz Olszewski i Katarzyna Gorlo-Olszewska, którzy prowadzą treningi dla amatorów w ramach New Balance Run Club. Ważną postacią związaną z NB jest także Henryk Szost, rekordzista Polski w maratonie.
– Podchodzimy do każdej współpracy strategicznie, wielopłaszczyznowo, a przede wszystkim – długoterminowo. Zależy nam, aby sportowiec poprzez współpracę z nami czuł, że ma po swojej stronie partnera, dzięki któremu może nie tylko rozwijać się sportowo, lecz także budować swoją własną markę. Dlatego staramy się wspierać i zwiększać rozpoznawalność naszych zawodników nie tylko wtedy, kiedy zdobywają medale i mają swoje pięć minut w mediach. O tym przekonała się Patrycja Wyciszkiewicz, która nie mogła pojechać do Tokio – zaczyna Franciszek Romański, CEE Sports Marketing Manager w New Balance. – Nasz team to mieszanka młodości i doświadczenia. Z jednej strony, od lat wspieramy znane dziś wszystkim nazwiska polskiej Królowej Sportu, z drugiej nie boimy się stawiać na zawodników młodego pokolenia. Wierzymy, że z naszą pomocą wkrótce będą w stanie nawiązać do największych sukcesów gwiazd polskiej lekkiej atletyki – tłumaczy.
New Balance udziela swoim sportowcom wsparcia w postaci stypendiów i produktów, które pozwalają im skupić się na przygotowaniach i budowaniu formy. W zamian oczekuje, że swoją postawą, motywacją i osiągnięciami będą wzorem do naśladowania dla innych. – Liczymy, że energia, która im towarzyszy, zachęci młodych ludzi do uprawiania aktywności fizycznej i podejmowania pozytywnych działań nie tylko w sporcie, lecz także we wszystkich dziedzinach życia – mówi Franciszek Romański.
New Balance intensywnie pracuje również nad tym, aby wypromować mniej znanych ambasadorów marki. W 2021 roku Kacper Lewalski, Patryk Grzegorzewicz oraz Krzysztof Różnicki wzięli udział w kampanii lifestylowej. Ich wizerunek pojawił się na witrynach w ponad 40 sklepach New Balance w największych centrach handlowych w Polsce. Marka angażuje do marketingowych akcji również swoje największe gwiazdy. „Aniołki Matusińskiego” w ubiegłym roku uczestniczyły m.in. w aktywacji New Balance z okazji Dnia Kobiet.
ASICS
ASICS stawia na długofalową współpracę ze sportowcami. Marce zależy na tym, aby wspierać ich w walce o najwyższe cele.
– Chcemy, aby zawodnicy w naszych produktach regularnie stawali na podium Mistrzostw Polski oraz reprezentowali nasz kraj. Bardzo istotne jest także podejście do naszej filozofii „W Zdrowym Ciele, Zdrowy Duch” – mówi Daniel Bogacki, który w firmie ASICS odpowiada za współpracę ze sportowcami.
Lista biegaczy i biegaczek, którzy współpracują z japońską marką jest długa. Znajdują się na niej głównie specjaliści od biegów długodystansowych. Ambasadorami ASICS są olimpijczycy z Tokio: Arkadiusz Gardzielewski, Aleksandra Lisowska i Adam Nowicki, a także Aleksandra Brzezińska, Błażej Brzeziński, Yared Shegumo, Katarzyna Jankowska, Damian Kabat i Paulina Kaczyńska. W tym roku do tej grupy dołączają Kamil Karbowiak i Izabela Paszkiewicz.
– W stosunku do naszych ambasadorów oczekujemy współzawodnictwa w myśl filozofii „Sound Mind Sound Body”, udziału w aktywacjach ASICS i przede wszystkim osiągów sportowych – wyjaśnia Bogacki. – W ramach współpracy przekazujemy im najnowocześniejsze produkty: obuwie i odzież oraz akcesoria. Niestety nie mogę zdradzić innych kwestii, gdyż obowiązuje mnie tajemnica – dodaje.
ASICS od lat rozwija również społeczność biegaczy-amatorów ASICS FrontRunner, do której na całym świecie należy kilkuset ambasadorów ruchu i aktywności fizycznej. W Polsce zespół istnieje od 2014 roku, aktualnie tworzy go ponad 40 osób. Już 7 lutego ruszy globalna rekrutacja nowych członków do grupy.
adidas
Silną grupę polskich lekkoatletów zbudował adidas. Najgłośniejszymi ambasadorami są Patryk Dobek i Marcin Lewandowski, obaj podpisali z niemiecką marką globalne kontrakty. Nową twarzą w zespole jest Justyna Święty-Ersetic, która dotychczas biegała w barwach New Balance.
Profil sportowy ambasadorów adidas jest bardzo zróżnicowany. Są długodystansowcy m.in. rekordzista Polski w półmaratonie Krystian Zalewski, olimpijka z Tokio maratonka Angelika Mach, a także wszechstronna Dominika Stelmach. Mocną grupę tworzą lekkoatleci startujący na bieżni, Angelika Sarna (800m), Klaudia Siciarz (płotkarka), Mateusz Borkowski (800 metrów), Kajetan Duszyński (400 metrów), Klaudia Wojtunik (płotkarka), Michał Wróbel (400 metrów). adidas wspiera również dwójkę pacemakerów: Anetę Lemiesz i Patryka Sieradzkiego.
– Rok 2022 będzie bogaty w nowe nazwiska, rozszerzamy portfolio skupiając się na różnych dystansach – od sprintu na 100m do maratonu. Zależy nam na równowadze płci naszych atletów – informuje biuro prasowe adidas.
Wsparcie adidas dla sportowców oznacza przede wszystkim zaopatrzenie ich w nowoczesny sprzęt. Jednak okazuje się, że na tym się nie kończy.
– Chętnie dodatkowo nagradzamy ich postępy przyznając bonusy nie tylko za międzynarodowe medale, ale też pobijanie własnych rekordów. Każda współpraca jest szyta na miarę. Ważna jest dla nas możliwość związania się ze sportowcem na lata, aby miał możliwość poczucia, że naprawdę jest częścią teamu – podkreśla marka adidas.
adidas wspiera również biegaczy amatorów. W 2017 roku przy ulicy Solec 38 na warszawskim Powiślu wystartowało centrum treningowe adidas Runners Warsaw. To 450 m kw. w samym centrum stolicy zaprojektowane z myślą o osobach aktywnych. Wewnątrz znajdują się szatnie, szafki, prysznice, duża sala do ćwiczeń z dostępem do różnorodnych akcesoriów treningowych (m.in. maty, kettle, skrzynie, itd.) Zajęcia prowadzą doświadczeni trenerzy. Wszystkie aktywności realizowane w runbase adidasa są bezpłatne. W ten sposób marka buduje społeczność, która razem trenuje i inspiruje innych do uprawiania sportu.
Marcin Dulnik