Wysoka wartość medialna imprez IRONMAN Poland
Zawody triathlonowe z cyklu IRONMAN Poland to nie tylko sport i emocje na najwyższym poziomie. Wydarzenia wygenerowały w minionym sezonie niemal 5 mln złotych ekwiwalentu reklamowego i konkretną wartość wizerunkową dla swoich partnerów.
Cykl IRONMAN Poland 2024 składał się z trzech wydarzeń organizowanych kolejno w Warszawie, Gdyni i Poznaniu. Agencja Sport Evolution – organizator zawodów i wyłączny licencjobiorca IRONMAN w Polsce i Czechach – od wielu lat regularnie bada wartość medialną każdej z tych imprez. Niezależne raporty przygotowuje na jej zlecenie PSMM Monitoring & More, wyspecjalizowana pracownica badawcza, należąca obecnie do Grupy IMM.
Jak podano w raporcie, tegoroczne eventy IRONMAN Poland wygenerowały łącznie prawie 3,3 tys. publikacji medialnych, których łączny zasięg wyniósł ponad 25 milionów, a skumulowana wartość AVE sięga ponad 4,75 mln złotych.
Źródło: PSMM Monitoring & More
Ekspozycja w mediach to jednak nie jedyna wartość dla partnerów IRONMAN Poland. Na bazie danych z analizy przekazu medialnego, a także pozostałych działań reklamowych i komunikacyjnych oraz ekspozycji podczas samych eventów, PSMM Monitoring & More oszacował tzw. wartość wizerunkową współpracy przy danym wydarzeniu dla każdego z jego partnerów.
Dobrym przykładem mogą być tutaj miasta-gospodarze. Dla Warszawy wyliczono wartość wizerunkową 9,12 mln zł dla Gdyni 7,81 mln zł, a dla Poznania 7,81 mln zł.
– To tylko wierzchołek góry lodowej. Oprócz tej nie do końca namacalnej wartości wizerunkowej, miasta-gospodarze odnoszą też przecież realne korzyści finansowe związane z przyjazdem uczestników zawodów i ich rodzin. Ponoszone przez nich wydatki na hotele, restauracje, atrakcje turystyczne, pamiątki, transport publiczny czy parkingi miejskie należy liczyć w milionach złotych – to realny bodziec dla lokalnych przedsiębiorców i dodatkowe wpływy podatkowe dla samorządów – mówi Michał Drelich, dyrektor IRONMAN Poland.
Na podobne wyniki jak miasto-gospodarz może liczyć sponsor tytularny eventu, którym w Gdyni i Poznaniu jest Grupa Enea. Wartość wizerunkowa każdego z pozostałych partnerów na pojedyńczej imprezie plasuje się w widełkach 0,5 – 2 mln złotych.
W sierpniu agencja Sport Evolution zorganizowała pierwsze w historii zawody serii IRONMAN 70.3 w Czechach. Impreza rozgrywana w Hradec Králové wzbudziła duże zainteresowanie czeskich mediów, generując ponad 1300 publikacji oraz 2,5 mln zł ekwiwalentu reklamowego.
Razem z pozostałymi świadczeniami, przełożyło się to na ponad 5 mln zł wartości wizerunkowej dla liczącego niecałe 100 tys. mieszkańców miasta. Partnerzy wydarzenia, wśród których znalazły się też polskie marki, mogli liczyć na podobną wartość świadczeń, co podczas wyścigów w Warszawie, Gdyni i Poznaniu.
Wysokie oceny zawodników
W ślad za wartościami medialnymi i wizerunkowymi, idą także wyniki satysfakcji uczestników wydarzeń IRONMAN Poland. Poziom zadowolenia triathlonistów mierzony jest na bazie ustandaryzowanej globalnie ankiety satysfakcji, realizowanej krótko po zakończeniu każdego z wyścigów serii IRONMAN. Również tutaj organizatorzy IRONMAN Poland mają powody do zadowolenia.
Poziom ogólnej satysfakcji na tegorocznych imprezach kształtuje się bowiem następująco: IRONMAN 70.3 Warsaw (85,15%), Enea IRONMAN 70.3 Gdynia (90,48%), Enea IRONMAN 70.3 Poznań: (90,72%), Enea IRONMAN 70.3 Poznań w TOP 5 na świecie.
Zawody serii IRONMAN 70.3 w Poznaniu zajęły 4. miejsce na świecie w zestawieniu IRONMAN Athletes’ Choice Awards. Ranking został przygotowany na podstawie opinii samych uczestników zawodów tej kultowej serii.
– Porównując te wyniki do globalnej średniej imprez IRONMAN, a także dysponując szczegółowymi danymi dotyczącymi satysfakcji zawodników z kilkudziesięciu różnych aspektów związanych z udziałem w imprezie, możemy śmiało powiedzieć, że polskie wyścigi w niczym nie odstają od światowego standardu IRONMAN, a w niektórych przypadkach nawet go przewyższają – podsumowuje Piotr Jakóbik, rzecznik prasowy IRONMAN Poland.
Źródło: IRONMAN Poland