W dniach 22-24 listopada 2017 w hotelu „Król Plaza” w Jarosławcu odbyła się kolejna Konferencja Organizatorów Imprez Biegowych. Jest to wydarzenie organizowane każdego roku na koniec sezonu przez Polskie Stowarzyszenie Biegów, na którym spotykają się osoby odpowiedzialne za rozwój największych biegów w Polsce. Podobnie jak w ubiegłych latach dopisała frekwencja, na sali byli obecni organizatorzy m.in. biegów wchodzących w skład Korony Maratonów Polskich i Korony Polskich Półmaratonów. Konferencja miała charakter szkoleniowy, nie zabrakło zatem merytorycznych wystąpień i dyskusji na kluczowe tematy dla rozwoju biegania w Polsce.
Konferencja PSB to największe w Polsce spotkanie organizatorów i osób oraz firm związanych z branżą biegową. Jarosławiec był gospodarzem wydarzenia już po raz trzeci. Tegoroczna konferencja rozpoczęła się od przedstawienia przez Henryka Paskala, prezesa PSB szczegółowych statystyk dotyczących frekwencji na polskich maratonach, półmaratonach i biegach na dystansie 10 km w minionych 12 miesiącach. PSB od lat gromadzi takie dane i dzieli się nimi z organizatorami i całym środowiskiem biegowym.
Statystki za 2017 rok wskazują na to, że rynek biegowy w Polsce się stabilizuje. Dla 12 największych maratonów całkowity wzrost frekwencji wyniósł zaledwie 1 procent, mimo że więcej uczestników niż rok temu przyciągnęło 7 imprez. Największy odpływ biegaczy zaliczyły oba warszawskie maratony – ORLEN Warsaw Marathon (1069) i 39. PZU Maraton Warszawski (455).
Okazuje się, że najlepiej rozwijają się biegi na dystansie półmaratonu. Spadek frekwencji zaliczyły tylko 3 z 12 imprez, które zostały wzięte pod uwagę. Całkowity wzrost w tej kategorii wyniósł 9 procent, co przełożyło się na ponad 6 tysięcy więcej sklasyfikowanych niż rok wcześniej. To najlepiej radząca sobie kategoria biegów w Polsce.
Najgorzej sytuacja wygląda w biegach na dystansie 10 kilometrów. Tylko trzy imprezy z dwunastu zaliczyły wzrost, a pozostałe zanotowały spadki. Liderem w kategorii „dych” jest warszawski Bieg Niepodległości, który w 2017 roku ukończyło o 2994 biegaczy więcej niż rok wcześniej. Całkowity wzrost frekwencji wyniósł -1 procent, co oznacza, że w 12 największych biegach na dystansie 10 kilometrów w tym roku sklasyfikowano o tysiąc biegaczy mniej niż w 2016 roku.
Kolejnym punktem programu konferencji było podsumowanie Korony Polskich Półmaratonów, którego dokonał Zbigniew Rosiński, wiceprezes PSB. Przedstawił statystyki dotyczące odznaki, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem biegaczy. Ustalono, że w 2018 roku skład Korony Polskich Półmaratonów pozostanie bez zmian.
Nadal będzie obejmował 10 następujących biegów:
- Półmaraton Gdynia – Gdynia
- Półmaraton Warszawski – Warszawa
- Półmaraton Poznański – Poznań
- Półmaraton Białystok – Białystok
- Półmaraton Słowaka – Grodzisk Wlkp.
- Nocny Półmaraton – Wrocław
- Półmaraton Wałbrzych – Wałbrzych
- Półmaraton PHILIPS – Piła
- Półmaraton Lechitów – Gniezno
- Półmaraton Królewski – Kraków
Dużym zainteresowaniem uczestników konferencji cieszyło się wystąpienie prof. Jacka Łuczaka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na temat zarządzania ryzykiem imprez biegowych i triathlonowych. To projekt badawczy, który ma pomóc ustalić ryzyka organizacji oraz uczestnictwa w imprezach sportowych w Polsce i za granicą. Drugi dzień konferencji rozpoczął się od ciekawej analizy wysokości opłat startowych w wybranych półmaratonach i maratonach dokonanej przez Bogdana Czajkę. Wnioski z analizy wskazują na to, że wysokość wpisowego na polskie biegi pozostaje bardzo konkurencyjna w porównaniu z biegami zagranicznymi. Nieliczni organizatorzy zaczynają wprowadzać wybór pakietów startowych z koszulką lub bez niej uzależniając od tego cenę za pakiet.
Najwięcej emocji wywołało wystąpienie Michała Bernardelliego, który przedstawił propozycję certyfikatów i licencji PZLA. Przewodniczący komisji biegów ulicznych i przełajowych przekonywał, że intencją związku jest jedynie działanie na rzecz podnoszenia jakości imprez biegowych, a uczestnictwo biegów w projekcie ma pozostać bez wpływu na wysokość opłat startowych oraz wydatki organizatorów. „Jeśli w przyszłości PZLA zmieni swoje podejście w tym temacie pierwszy zrezygnuję ze swojej roli w projekcie.” – podkreślił. Głos zabrało kilku organizatorów, którzy dość sceptycznie odnieśli się do propozycji PZLA. Wskazywali m.in. na brak doświadczenia w organizacji biegów ulicznych ekspertów PZLA, którzy mieliby wydawać im wskazówki i zalecenia.
Bardzo fachowa była prezentacja przygotowana przez Tadeusza Dziekońskiego na temat atestacji tras biegowych. Wiesław Krankowski opowiadał o działalności Polskiego Związku Lekkiej Atletyki Masters i zaproponował, aby organizatorzy włączyli się w działania na rzecz rozwoju grupy biegaczy powyżej 35. roku życia.
Program konferencji tradycyjnie obejmował również aktywności fizyczne. Jak zwykle uczestnicy mieli okazję wziąć udział w zawodach biegowych o Grand Prix PSB na dystansie 2,5km i morsować w Bałtyku. Zawody biegowe wygrał Artur Rosiński z czasem 8 minut i 16 sekund przed Piotrem Bętkowskim i Romanem Kołodziejczykiem. Obsługę pomiaru czasu tych kameralnych zawodów zapewnił Data Sport, szczegółowe wyniki dostępne są
TUTAJ.
W drugiej części dnia Piotr Bętkowski wspólnie z Łukaszem Panfilem mówili o roli spikera na imprezie biegowej prezentując swoje doświadczenie w tym obszarze. Na koniec drugiego dnia konferencji wystąpił Marcin Dulnik z agencji Public Relations dulnik.com, który przedstawił statystki dotyczące startu biegaczy zagranicznych na polskich biegach. Z zaprezentowanych danych wynika, że Polska nie cieszy się szczególnie dużym zainteresowaniem biegaczy uprawiających turystykę maratońską. Jednym z powodów jest brak informacji na temat polskich biegów za granicą.
Marcin Dulnik przedstawił pomysł kampanii promocyjnej polskich biegów #RunInPoland”, którego celem jest zachęcenie zagranicznych biegaczy do startu w naszym kraju i stworzenie mody na bieganie w Polsce. Efektem prezentacji była ożywiona dyskusja organizatorów, którzy zgodzili się, że najwyższy czas rozpocząć promocję polskich biegów za granicą.
Podczas wieczornego bankietu przyznano Honorowe Odznaki PSB dla osób szczególnie zaangażowanych w rozwój biegów ulicznych w Polsce. W tym roku odznaki srebrne otrzymali: Agnieszka Biernat (Cracovia Maraton), Antoni Stankiewicz (Półmaraton Ślężański Sobótka) i Sebastian Kosobudzki (Wikoss Sport), natomiast brązowe odznaki trafiły do Wojciecha Gęstwy (Wrocław Maraton), Łukasza Miadziołko (Poznań Maraton) i Wojciecha Kacperskiego (Półmaraton Ślężański Sobótka). Ponadto wręczone zostały również statuetki dla największych biegów w Polsce w 2017 roku.
W trzeci dzień konferencji Grzegorz Gębski zaprosił organizatorów do zamieszczania reklam w Kalendarzu Imprez Biegowych, który wydaje PSB. Kalendarz rozdawany jest bezpłatnie podczas biegów odbywających się na początku roku. Grzegorz Wnuk przedstawił założenia ekskluzywnego Polskiego Klubu Maratończyka 100, który skupia osoby, które przebiegły co najmniej 100 maratonów. Klub już prężnie działa, nawiązuje kontakty międzynarodowe i działa na rzecz rozwoju maratonów w Polsce i na świecie. Według globalnych danych Polska ze społecznością ponad 340 maratończyków, którzy przebiegli +100 maratonów zajmuje wysokie 12. miejsce w tabelach światowych. Ostatnim akordem konferencji była relacja Michała Walczewskiego, naczelnego portalu maratonypolskie.pl ze startu w wyjątkowym maratonie, który odbył się na Wyspie Wielkanocnej.