Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc Ci w sprawnej nawigacji i realizacji określonych funkcji. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje o wszystkich plikach cookie w ramach każdej kategorii zgody.

Pliki cookie skategoryzowane jako "Niezbędne" są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do umożliwienia korzystania z podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie są wymagane do umożliwienia korzystania z podstawowych funkcji tej witryny, takich jak zapewnienie bezpiecznego logowania lub dostosowanie preferencji zgody. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację użytkownika.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają realizować określone funkcje, takie jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie są wykorzystywane do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczyć informacji na temat metryk, takich jak liczba odwiedzających, współczynnik odrzuceń, źródło ruchu itp.

Pliki cookie dotyczące wydajności są wykorzystywane do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności strony internetowej, co pomaga w dostarczaniu lepszych doświadczeń użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania odwiedzającym spersonalizowanych reklam w oparciu o strony odwiedzane wcześniej oraz do analizy skuteczności kampanii reklamowych.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Raport o stanie aktywności uczniów. Ekran smartfona atrakcyjniejszy niż sport

Jak wynika z najnowszego raportu Banku Pekao S.A., dotyczącego aktywności fizycznej dzieci z klas 4-8 szkół podstawowych aż 85% dzieci deklaruje, że lubi ćwiczenia i sport. Jednocześnie dla 32% uczniów najczęstszym sposobem spędzania wolnego czasu jest granie w gry komputerowe na konsoli. Aż 95% dzieci posiada własny smartfon. Zdaniem 74% rodziców to od dorosłych zależy, czy dziecko jest aktywne fizycznie. 

Bieganie nie jest cool

Co w czasie wolnym wybierze dziecko XXI wieku: piłkę nożną czy TikTok; rower czy YouTube; spotkanie z rówieśnikami na placu zabaw lub w parku czy kolejny poziom gry na konsoli? Na te i wiele innych pytań odpowiada raport Banku Pekao dotyczący aktywności dzieci z klas 4-8 szkół podstawowych.

Raport pokazuje, że według dzieci bieganie zdecydowanie nie jest sportem pierwszego wyboru. Taką formę spędzania czasu wolnego wskazało w badaniu tylko 6% uczniów. Jednak wyraźnie widać, że jak chodzi o sportowe gusta dzieciaków, to o wiele bardziej w cenie są jazda na rowerze (25%), sporty zespołowe (piłka nożna, ręczna, siatkówka, koszykówka), ćwiczenia (12%), spacerowanie (9%), jazda na rolkach, deskorolce, hulajnodze (8%) oraz pływanie (8%).

fot. Depositphotos.com 

Większym zainteresowaniem bieganie cieszy się wśród rodziców (13%), ale wciąż chętniej spacerują (22%) i jeżdżą na rowerze (38%).

– Analizując statystyki aktywności fizycznej wśród rodziców mogłoby się wydawać, że nie wyglądają tragicznie, bo aż 77% wskazuje, że uprawia sport przez 3 godziny dziennie. Z czego ponad połowa to spacery. Dla dzieci to nie jest atrakcyjna aktywność fizyczna i spacer nigdy nie wygra z kolejnym filmem na TikToku – uważa Tomasz Makowski, organizator ogólnopolskiego cyklu imprez Kids Run, w których udział biorą całe rodziny.

Jak oderwać dzieciaki od ekranów?

Aż 90% rodziców zgadza się ze stwierdzeniem, że dzieci za dużo czasu spędzają w Internecie i mediach społecznościowych. Jak można to zmienić?

Jak pokazuje raport Pekao wspólnie spędzany czas rodziców z dziećmi skutecznie konkuruje z „ekranami”. Jednak tylko w co piątym domu (22%) najczęściej spędza się go razem. W rodzinach, w których wiele rzeczy robi się wspólnie, czas spędzony przed ekranem skraca się, co jednocześnie stanowi doskonałą furtkę dla aktywności fizycznej.

fot. Depositphotos.com 

Co trzeci uczeń klas 4-8 deklaruje, że codziennie lub często wspólnie z rodziną uprawiają sport lub inne ćwiczenia. Ponad połowa rodziców najczęściej spędzających czas wolny razem z dziećmi jest aktywna (53%).

– W obliczu ostatnich wydarzeń warto też spojrzeć na inne pytanie – o wpływ influenserów. Ilu rodziców z tej grupy dokładnie wie jakie kanały i materiały oglądają ich dzieci? Wychowanie często przerzucane jest na ekran smartfona, a rodzice chociaż widzą problem w nadmiernym jego użyciu to go po prostu bagatelizują – sygnalizuje Makowski.

Nie ma mody na sport

Zagrożenie to widzą rownież autorzy badania, którzy w raporcie napisali, że obecnie brakuje mody na sport i motywacji w grupie rówieśniczej. Wskazali, że obszary zainteresowań współczesnych uczniów koncentrują się wokół: gier komputerowych, youtuberów/influencerów, gamerów, social mediów czy mody.

– Sport nie jest tematem, o którym rozmawia się w szkole – potwierdzają to zarówno wszyscy dorośli, jak i sami uczniowie. Sport nie jest spoiwem, który łączy klasę czy społeczność szkolną – nie z każdym da się na ten temat porozmawiać. Wielu mniej aktywnych uczniów nie potrafiło wymienić nawet tych bardziej znanych sportowców – nie interesują się tym, nie podziwiają ich, nie imponują im, są im obojętni. Natomiast youtuberów czy gamerów zna każdy – czytamy w raporcie.

Okazuje się, że rodzice widzą wpływ social mediów na swoje dzieci, ale nie potrafią go obiektywnie ocenić, ponieważ nie są zanurzeni w cyfrowym świecie. Autorzy jednoznacznie wskazują, że najsilniejszą grupą wpływu są youtuberzy i tiktokerzy.

Pasja rodzi pasję

– Wspólne wyjście rodziców z dziećmi, wycieczka rowerowa to wspaniały czas do nawiązywania więzi, pogłębiania relacji, redukcji nadmiernego stresu, dobrej zabawy czy wreszcie do budowania pozytywnych skojarzeń z aktywnością fizyczną. Systematyczność jest najlepszym budulcem do kształtowania nawyków. Benefity aktywnego dziecka, to nie tylko wyższy poziom zdrowia, także tego psychicznego; lepsze wyniki w nauce, lepsze więzi z rodzicami czy rówieśnikami, ale również rozwój kompetencji miękkich, takich jak współpraca, komunikacja. Warto pamiętać, że kompetencje miękkie dziś określane są mianem kompetencji przyszłości – mówi dr Marcin Kochanowski, nauczyciel akademicki i praktyk psychologii sportu.

fot. Depositphotos.com 

Raport ujawnił również, że elementy zachęcające dzieci do zwiększenia aktywności fizycznej są odmienne od motywacji rodziców. Dorosłych najczęściej mobilizują: korzyści zdrowotne (63%), możliwość odreagowania stresu (50%), wygląd (44%). A dzieci zwracają uwagę na możliwość spędzenia czasu z rówieśnikami (38%) oraz zabawę (35%).

– Badania przeprowadzone przez Bank Pekao S.A. są niezwykle istotne i pokazują, że za brak ruchu dzieci i młodzieży odpowiada rywalizacja między sportem i smartfonem. Jako rodzice powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak ta aktywność sportowa wygląda wśród dorosłych. Trudno oczekiwać od dzieci, że same złapią bakcyla sportu, skoro nie mają przykładu w domu lub wśród rówieśników – zauważa Tomasz Makowski.

Zdaniem dyrektora Kids Run w teorii wszyscy wiedzą co robić, ale na praktykę przekłada to mniej jak połowa rodziców.

– To, że aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na codzienne życie to fakt. Może wyniki tego raportu zmotywują chociaż część rodziców to podjęcia działań w kierunku zdrowia swoich domowników. Trzymam za to kciuki – podsumowuje.

Źródło: Bank Pekao S.A., red

fot. w nagłówku Depositphotos.com