Trwa wielka awaria Garmin Connect. Kiedy zostanie usunięta?

Od wczoraj użytkownicy zegarków i opasek Garmina nie mogą synchronizować danych o aktywnościach z serwisem Garmin Connect. Niektóre źródła spekulują, że amerykańska marka padła ofiarą hakerskiego ataku ransomware.

Nic nie działa

Awaria jest bardzo poważna. Można wejść w stronę internetową garmin.com, lecz kliknięcie w jakąkolwiek z podstron skutkuje komunikatem o błędzie. Garmin tłumaczy się w nim, że ze względu na awarię utracił możliwość odbierania maili, telefonów oraz dostęp do usługi czatu. W aplikacji mobilnej Garmin Connect widoczna z kolei jest informacja, że trwają prace konserwacyjne.

Obecnie nie ma możliwości zsynchronizowania treningów, nie można również przeglądać aktywności. Bez połączenia z Garmin Connect nie uda nam się wgrać do zegarka nowej muzyki, dodać planu treningowego.

Można za to bez przeszkód płacić zegarkami z dostępną usługą Garmin Pay, pod warunkiem, że wcześniej skonfigurowaliśmy dane karty płatniczej.

Brak informacji podsyca spekulacje

Garmin o awarii informuje bardzo oszczędnie. Niemal dobę temu na facebookowym profilu marki pojawił się lakoniczny komunikat o treści:

„Pracujemy nad jak najszybszym rozwiązaniem problemu związanego z działaniem aplikacji mobilnej Garmin Connect i strony internetowej Garmin Connect. Nastąpiła również przerwa w działaniu naszego Centrum Obsługi Klienta, w związku z czym nie ma obecnie możliwości kontaktu telefonicznego, nie jesteśmy też w stanie odpowiedzieć na przesłane wiadomości. Przepraszamy za wszelkie związane z tym niedogodności”.

Od tamtego czasu brak jest dodatkowych informacji na temat postępu prac i choćby przybliżonej daty przywrócenia funkcjonalności serwisu.

Takie podejście Garmina do komunikacji wzmaga spekulacje na temat możliwych przyczyn wyłączenia serwisu. Portal telepolis.pl przytoczył dzisiaj informacje tajwańskiego serwisu ITHome, który podał, że za problemami amerykańskiej marki stoją hakerzy z grupy Evil Corp. Mieli podobno zainstalować na serwerach Garmina ransomware wymuszające okup – WastedLocker.

To rodzaj złośliwego oprogramowania, które blokuje system komputerowy i zmusza użytkownika do zapłacenia haraczu w zamian za przywrócenie kontroli nad systemem i dostępu do danych zgromadzonych na serwerach.

Hakerzy z grupy Evil Corp za odblokowanie serwerów zazwyczaj mają żądać odd 500 tysięcy do nawet 10 milionów USD w kryptowalutach. W sobotę rewelacje serwisu ITHome potwierdził portal bleepingcomputer.com.

Garmin Pay bezpieczny?

O sprawie napisał również Piotr Konieczny z serwisu niebezpiecznik.pl, który zwrócił uwagę na fakt, że dane prezentowane przez aplikację Garmin Connect np. w aplikacji mobilnej nie są “wyświetlane lokalnie”, a pobierane z serwerów.

Poza tym uspokoił użytkowników korzystających z Garmin Pay. – W dużym uproszczeniu, dane karty dodanej do zegarka powinny być bezpieczne, bo to nie one, a reprezentujący je token, znajduje się na zegarku (lokalnie, a nie w chmurze Garmina) – napisał.

Nie wiadomo na razie kiedy awaria zostanie usunięta. Jak tylko pojawią się nowe informacje, zaktualizujemy nasz tekst.

AKTUALIZACJA

25/07/2020 godz. 21:30

Po dwóch dniach milczenia Garmin zamieścił na facebookowej stronie post, w którym przeprasza klientów za niedogodności, jakie spowodowała awaria. Informacja zawiera link do strony internetowej FAQ, na której znalazły się 4 pytania i odpowiedzi.

Pierwsze z nich dotyczy tego, czy dane użytkowników korzystających z Garmin Connect są zagrożone utratą. W odpowiedzi amerykańska marka zapewnia, że szczegóły dotyczące treningów są zapisywane bezpośrednio w urządzeniach i pojawią się w serwisie Garmin Connect jak tylko zostanie przywrócone jego funkcjonowanie.

W tym punkcie uwagę jednak zwraca fakt, że Garmin nie wyjaśnia, czy przywrócone zostaną również dane aktywności zapisanych na kontach użytkowników Garmin Connect przed awarią.

Drugie pytanie związane jest z funkcjonowaniem komunikatorów satelitarnych InReach, które nie są tak istotne z punktu widzenia biegaczy.

Interesujące są za to dwa kolejne – o kwestie związane z aktywacją nowego produktu Garmin i wpływu awarii na dane osobowe.

W tym pierwszym temacie Garmin deklaruje, że robi wszystko, aby tak szybko jak to możliwe przywrócić funkcjonowanie platformy Garmin Connect. W drugim zaś wskazuje, że obecnie nie posiada informacji, aby problemy techniczne miały wpływ na aktywności,  informacje o płatnościach czy dane osobowe użytkowników.

W nocy z niedzieli na poniedziałek Garmin przywrócił funkcjonowanie usług. Działa platforma Connect, trening synchronizują się z popularnymi serwisami fitness jak Endomondo i Strava.

red

fot. garmin.com