„Biegowe Podcasty” z Grzegorzem Kitą o sytuacji na rynku imprez biegowych

Gościem trzydziestego szóstego odcinka „Biegowych Podcastów” jest Grzegorz Kita, prezes i założyciel firmy Sport Management Polska, ekspert z zakresu marketingu i konsultingu sportowego, prywatnie niezwykle wszechstronny biegacz. Rozmawiamy między innymi o trudnej sytuacji na rynku imprez biegowych i sposobach na wyjście z frekwencyjnego kryzysu. 

Słuchaj podcastu:

Biega i zwiedza

Grzegorz Kita to prawdziwy fan biegowej turystyki. Regularnie startuje nie tylko w dużych imprezach, ale również objeżdża Polskę jak długa i szeroka w poszukiwaniu odbywających się lokalnie najciekawszych imprez sportowych. Tylko w 2022 roku uczestniczył w 64 biegach zarówno tych ulicznych, jak i przeszkodowych, terenowych oraz na orientację.

– Polska jest tak barwna i ma tyle fajnych miejsc, które warto odwiedzić, a często poruszamy się po „utartych szlakach”. Natomiast biegi są organizowane w tak przedziwnych miejscach, tak oryginalnych, tak egzotycznych, że nigdy bym tam nie dotarł. Za to w pewnym sensie wdzięczny jestem biegom, bo te imprezy jak mało które rzeczywiście umożliwiają poznawanie kraju – podkreślił Grzegorz Kita w studiu „Biegowych Podcastów” w rozmowie z Marcinem Dulnikiem.

Co dalej z rynkiem imprez biegowych?

W połowie listopada na portalu biegowe.pl opublikowaliśmy artykuł „Rynek imprez biegowych w odwrocie. Potężne spadki frekwencji na polskich biegach ulicznych”. Pracując nad tym tekstem wzięliśmy pod lupę dane statystyczne z największych imprez w 2022 roku i porównaliśmy je do wskaźników z 2019 roku, ostatniego sezonu przed wybuchem pandemii koronawirusa. Nasza analiza wskazuje na to, że w ciągu dwóch lat rynek imprez biegowych skurczył się o około 1/3.

– Temat kierunków rozwoju rynku biegowego jest piekielnie ważny nie tylko dla organizatorów, ale również uczestników. Jeżeli organizatorzy zaczną się najzwyczajniej w świecie wywalać finansowo i budżetowo, to tych biegów po prostu nie będzie i biegacze będą mieć o wiele mniej biegania – mówił Grzegorz Kita. – Pracując przy projektach biegowych i doradzając różnym dużym organizatorom biegów w Polsce widzę, że w tego typu organizacjach brakuje energii i czasu, aby analizować własne dane. Często w związku z tym podejmowane są błędne decyzje, wybierane są niewłaściwe kierunki rozwoju itd. – dodał.

Jednym z powodów spadków frekwencji na polskich biegach jest rosnąca cena pakietów startowych. Zdaniem gościa podcastu biegowe.pl jest to wynikiem głębokiego i brutalnego rozmijania się oczekiwań biegaczy i organizatorów.

– Biegacze chcą żeby było taniej, ponieważ mają potężne obciążenia na swoim portfelu konsumenckim. Z kolei organizatorzy powinni podnosić ceny, bo wzrastają im całe grupy kosztów związanych z realizacją biegów. W tym momencie ten rynek się rozjeżdża – stwierdził.

Prezes firmy Sport Management Polska zwrócił również uwagę, że każdy organizator biegu kalkulując koszty podchodzi do swojego wydarzenia w sposób jednostkowy, natomiast biegacze podchodzą do swoje portfolio biegów w sposób masowy. To powoduje, że obie grupy inaczej widzą swoje wydatki.

Jednocześnie nasz gość ocenił, że z perspektywy osób spoza biegowej bańki ceny imprez biegowych wcale nie muszą wyglądać na bardzo wygórowane.

– Może to zabrzmi obrazoburczo, ale z mojego punktu widzenia biegi w Polsce są po prostu tanie. Dzisiaj widzę, że maraton w Krakowie, którym jestem osobiście zainteresowany, mogę kupić za 120 złotych do końca stycznia – mówił Grzegorz Kita. –  Gdybym wyszedł z butów biegacza, byłbym takim normalnym człowiekiem spoza środowiska biegowego i dowiedział się, że za 120 złotych mogę pobiec trasę 42 km, która prowadzi przez wielką aglomerację, gdzie będą fajne strefy kibica, gdzie na punktach odżywczo-regeneracyjnych będę miał ileś rzeczy zapewnionych, że będę w tym miał medal to bym powiedział, że to szalenie tania impreza – ocenił. 

Warto posłuchać

Zachęcamy do wysłuchania trzydziestego szóstego odcinka „Biegowych Podcastów”. Dostępny jest w najlepszych serwisach streamingowych takich jak SpotifyDeezerApple Podcasts i Google Podcasts.

Dowiecie się m.in.:

– dlaczego warto poszerzać biegowe horyzonty i startować w imprezach różnego typu,
– jakie są patenty Grzegorza Kity na wyszukiwanie ciekawych biegów,
– które imprezy w 2022 roku zrobiły na naszym gościu największe wrażenie,
– jakie są powody spadków frekwencji na imprezach biegowych w 2022 roku,
– jak nasz gość ocenia komunikację prowadzoną przez organizatorów polskich biegów,
– co organizatorzy imprez biegowych mogą zrobić, aby skutecznie przyciągać uczestników.

„Biegowe Podcasty” nagrywamy w Studiu PLAC,  przy ul. Ordynackiej 9/23 w Warszawie.

red