Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc Ci w sprawnej nawigacji i realizacji określonych funkcji. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje o wszystkich plikach cookie w ramach każdej kategorii zgody.

Pliki cookie skategoryzowane jako "Niezbędne" są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do umożliwienia korzystania z podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie są wymagane do umożliwienia korzystania z podstawowych funkcji tej witryny, takich jak zapewnienie bezpiecznego logowania lub dostosowanie preferencji zgody. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację użytkownika.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają realizować określone funkcje, takie jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie są wykorzystywane do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczyć informacji na temat metryk, takich jak liczba odwiedzających, współczynnik odrzuceń, źródło ruchu itp.

Pliki cookie dotyczące wydajności są wykorzystywane do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności strony internetowej, co pomaga w dostarczaniu lepszych doświadczeń użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania odwiedzającym spersonalizowanych reklam w oparciu o strony odwiedzane wcześniej oraz do analizy skuteczności kampanii reklamowych.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

„Biegowe Podcasty” z Grzegorzem Kitą o sytuacji na rynku imprez biegowych

Gościem trzydziestego szóstego odcinka „Biegowych Podcastów” jest Grzegorz Kita, prezes i założyciel firmy Sport Management Polska, ekspert z zakresu marketingu i konsultingu sportowego, prywatnie niezwykle wszechstronny biegacz. Rozmawiamy między innymi o trudnej sytuacji na rynku imprez biegowych i sposobach na wyjście z frekwencyjnego kryzysu. 

Słuchaj podcastu:

Biega i zwiedza

Grzegorz Kita to prawdziwy fan biegowej turystyki. Regularnie startuje nie tylko w dużych imprezach, ale również objeżdża Polskę jak długa i szeroka w poszukiwaniu odbywających się lokalnie najciekawszych imprez sportowych. Tylko w 2022 roku uczestniczył w 64 biegach zarówno tych ulicznych, jak i przeszkodowych, terenowych oraz na orientację.

– Polska jest tak barwna i ma tyle fajnych miejsc, które warto odwiedzić, a często poruszamy się po „utartych szlakach”. Natomiast biegi są organizowane w tak przedziwnych miejscach, tak oryginalnych, tak egzotycznych, że nigdy bym tam nie dotarł. Za to w pewnym sensie wdzięczny jestem biegom, bo te imprezy jak mało które rzeczywiście umożliwiają poznawanie kraju – podkreślił Grzegorz Kita w studiu „Biegowych Podcastów” w rozmowie z Marcinem Dulnikiem.

Co dalej z rynkiem imprez biegowych?

W połowie listopada na portalu biegowe.pl opublikowaliśmy artykuł „Rynek imprez biegowych w odwrocie. Potężne spadki frekwencji na polskich biegach ulicznych”. Pracując nad tym tekstem wzięliśmy pod lupę dane statystyczne z największych imprez w 2022 roku i porównaliśmy je do wskaźników z 2019 roku, ostatniego sezonu przed wybuchem pandemii koronawirusa. Nasza analiza wskazuje na to, że w ciągu dwóch lat rynek imprez biegowych skurczył się o około 1/3.

– Temat kierunków rozwoju rynku biegowego jest piekielnie ważny nie tylko dla organizatorów, ale również uczestników. Jeżeli organizatorzy zaczną się najzwyczajniej w świecie wywalać finansowo i budżetowo, to tych biegów po prostu nie będzie i biegacze będą mieć o wiele mniej biegania – mówił Grzegorz Kita. – Pracując przy projektach biegowych i doradzając różnym dużym organizatorom biegów w Polsce widzę, że w tego typu organizacjach brakuje energii i czasu, aby analizować własne dane. Często w związku z tym podejmowane są błędne decyzje, wybierane są niewłaściwe kierunki rozwoju itd. – dodał.

Jednym z powodów spadków frekwencji na polskich biegach jest rosnąca cena pakietów startowych. Zdaniem gościa podcastu biegowe.pl jest to wynikiem głębokiego i brutalnego rozmijania się oczekiwań biegaczy i organizatorów.

– Biegacze chcą żeby było taniej, ponieważ mają potężne obciążenia na swoim portfelu konsumenckim. Z kolei organizatorzy powinni podnosić ceny, bo wzrastają im całe grupy kosztów związanych z realizacją biegów. W tym momencie ten rynek się rozjeżdża – stwierdził.

Prezes firmy Sport Management Polska zwrócił również uwagę, że każdy organizator biegu kalkulując koszty podchodzi do swojego wydarzenia w sposób jednostkowy, natomiast biegacze podchodzą do swoje portfolio biegów w sposób masowy. To powoduje, że obie grupy inaczej widzą swoje wydatki.

Jednocześnie nasz gość ocenił, że z perspektywy osób spoza biegowej bańki ceny imprez biegowych wcale nie muszą wyglądać na bardzo wygórowane.

– Może to zabrzmi obrazoburczo, ale z mojego punktu widzenia biegi w Polsce są po prostu tanie. Dzisiaj widzę, że maraton w Krakowie, którym jestem osobiście zainteresowany, mogę kupić za 120 złotych do końca stycznia – mówił Grzegorz Kita. –  Gdybym wyszedł z butów biegacza, byłbym takim normalnym człowiekiem spoza środowiska biegowego i dowiedział się, że za 120 złotych mogę pobiec trasę 42 km, która prowadzi przez wielką aglomerację, gdzie będą fajne strefy kibica, gdzie na punktach odżywczo-regeneracyjnych będę miał ileś rzeczy zapewnionych, że będę w tym miał medal to bym powiedział, że to szalenie tania impreza – ocenił. 

Warto posłuchać

Zachęcamy do wysłuchania trzydziestego szóstego odcinka „Biegowych Podcastów”. Dostępny jest w najlepszych serwisach streamingowych takich jak SpotifyDeezerApple Podcasts i Google Podcasts.

Dowiecie się m.in.:

– dlaczego warto poszerzać biegowe horyzonty i startować w imprezach różnego typu,
– jakie są patenty Grzegorza Kity na wyszukiwanie ciekawych biegów,
– które imprezy w 2022 roku zrobiły na naszym gościu największe wrażenie,
– jakie są powody spadków frekwencji na imprezach biegowych w 2022 roku,
– jak nasz gość ocenia komunikację prowadzoną przez organizatorów polskich biegów,
– co organizatorzy imprez biegowych mogą zrobić, aby skutecznie przyciągać uczestników.

„Biegowe Podcasty” nagrywamy w Studiu PLAC,  przy ul. Ordynackiej 9/23 w Warszawie.

red