Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc Ci w sprawnej nawigacji i realizacji określonych funkcji. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje o wszystkich plikach cookie w ramach każdej kategorii zgody.

Pliki cookie skategoryzowane jako "Niezbędne" są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do umożliwienia korzystania z podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie są wymagane do umożliwienia korzystania z podstawowych funkcji tej witryny, takich jak zapewnienie bezpiecznego logowania lub dostosowanie preferencji zgody. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację użytkownika.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają realizować określone funkcje, takie jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie są wykorzystywane do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczyć informacji na temat metryk, takich jak liczba odwiedzających, współczynnik odrzuceń, źródło ruchu itp.

Pliki cookie dotyczące wydajności są wykorzystywane do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności strony internetowej, co pomaga w dostarczaniu lepszych doświadczeń użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania odwiedzającym spersonalizowanych reklam w oparciu o strony odwiedzane wcześniej oraz do analizy skuteczności kampanii reklamowych.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Nike najczęściej wybieraną marką przez zwycięzców biegów Abbott World Marathon Majors

Nike i adidas to jedyne marki wybierane przez zwycięzców sześciu najbardziej prestiżowych maratonów na świecie zaliczanych do tegorocznego cyklu Abbott World Marathon Majors oraz Mistrzostw Świata w Dausze. Zdecydowanie najwięcej medalowych łupów zgromadzili zawodnicy, którzy mieli na nogach buty z charakterystyczną „łyżwą”.

Tylko dwie marki w grze

Dominacja amerykańskiej marki widoczna jest zwłaszcza wśród mężczyzn. Zwycięzcy maratonów w Londynie, Berlinie, Dausze, Chicago i w Nowym Jorku na nogach mieli buty Vaporfly NEXT%, a tryumfatorzy biegów w Tokio i w Bostonie biegali w Vaporlfy 4% FlyKnite.

Bardzo podobnie wyglądała sytuacja w przypadku zdobywców drugich miejsc. Hegemonię Nike przełamał tylko adidas, a konkretnie Kenijczyk Albert Korir, który przed tygodniem w Nowym Jorku ścigał się w butach adizero PRO.

W 2019 roku dwóch biegaczy z drugich miejsc startowało w modelu Vaporlfy 4% FlyKnite, a kolejnych czterech w butach Vaporfly NEXT%.

Tak samo wygląda stan rzeczy w przypadku panów, którzy zajęli trzecie miejsca. Sześć biegów dla Nike i tylko jeden, w Dausze, dla marki adidas.

W Nike po rekord świata

Buty z „łyżwą” były najbardziej popularne również wśród kobiet, które zwyciężały w „Majorsach” i mistrzostwach świata w Dausze.

Najwyższe miejsca na podium maratonów w Tokio, w Londynie i w Dausze zajęły biegaczki w modelu Nike Vaporfly 4% FlyKnite. Zwyciężczynie biegów w Berlinie i w Chicago miały na nogach buty Nike Vaporfly NEXT%.

Warto podkreślić, że właśnie w modelu Nike nowy rekord świata 2:14:04 w Wietrznym Mieście ustanowiła Kenijka Brigid Kosgei.

Co ciekawe, w przypadku zdobywczyń drugich miejsc sytuacja jest dokładnie taka sama jak wśród mężczyzn. Znów mamy sześć razy Nike (2x Vaporfly 4% FlyKnit i 4x Vaporfly NEXT%) i jeden raz adidas – model Adizero PRO, który na nogach miała Kenijka Mary Keitany.

Aż pięć zawodniczek, które zakończyły zmagania na trzecich miejscach w 2019 roku ścigało się w modelu Vaporfly NEXT%, poza tym Amerykanka Jordan Hasay biegła w Bostonie w prototypie Vaporlfy 5%. Listę uzupełnia model Adizero Adios 4, w którym w Tokio pobiegła Shure Demise z Etiopii.

W mediach nie milkną głosy części zawodników sygnalizujących, że nowe modele Nike mogą stanowić tzw. techniczny doping wspierając zawodników w szybszym bieganiu. Amerykański maratończyk Ryan Hall porównywał je nawet do sprężyny.

– Gdy producent butów umieszcza w podeszwie płytki z włókna węglowego z pianką pomiędzy nimi to tak naprawdę nie są to dłużej buty, lecz sprężyna, która oferuje oczywistą przewagę  mechaniczną nad biegaczami, którzy biegają w obuwiu bez takich innowacji. IAAF (World Athletics) powinien zadbać o to, aby przyszłoroczne Igrzyska Olimpijskie i maratony z cyklu Abbott World Marathon Majors odbyły się zgodnie z duchem fair play dla wszystkich  – podkreślił.

Źródło: twitter.com/Rolows_13

Fot. SCC Events