4F chce być mniej plastikowy
OTCF, właściciel m.in. markio 4F przystąpił do Polskiego Paktu Plastikowego. Zamierza ograniczyć plastik przede wszystkim w obszarze dystrybucji odzieży. Chodzi o opakowania wykorzystywane w w sklepach oraz e-commerce, a także tzw. polibagów, w których produkty docierają z fabryk do punktów sprzedaży.
Plastic is not fantastic
W ramach działalności na rzecz ograniczenia plastiku, OTCF planuje wypracować szereg rozwiązań, które m.in. pomogą wykorzystywać plastik w obiegu zamkniętym, a tym samym ograniczyć ilość odpadów. Polski producent odzieży sportowej dołączy w tym celu do grona firm, które wspólnie wykorzystują swój know-how, dążąc do podniesienia standardów działań proekologicznych całej branży opakowań.
– Polski Pakt Plastikowy to inicjatywa, dzięki której toczy się dyskusja wokół jakości tworzyw sztucznych, nasycenia nimi rynku i możliwości ich odpowiedzialnego wykorzystania. Nawet jeśli nie da się całkowicie wykluczyć plastiku z naszej codzienności, można ograniczać jego użycie i wykorzystywać go świadomie – mówi Przemysław Feliga, ESG Project Manager OTCF. – Cele określone przez Pakt są spójne z celami, które przyświecały OTCF od dawna. Kluczowym elementem naszej strategii środowiskowej na przyszły rok będzie właśnie ograniczanie plastiku w naszych opakowaniach – dodaje.
Czym zajmuje się Polski Pakt Plastikowy?
Wśród obszarów działania Polskiego Paktu Plastikowego wymienić można m.in. identyfikację i eliminację nadmiernych oraz problematycznych opakowań poprzez odpowiednie przeprojektowanie ich i wprowadzenie alternatywnych modeli dostawy. Poza tym firmy zrzeszone w pakcie chcą dążyć do zmniejszenia o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek, a także chcą sprawić, żeby wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych na polskim rynku nadawały się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.
Ważnym obszarem jest również recykling, dlatego firmy chcą, aby udział surowców wtórnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych wzrósł do poziomu 25 proc. W realizacji tego celu ma pomóc wsparcie systemu zbiórki opakowań, aby osiągnąć na polskim rynku poziom recyklingu w wysokości co najmniej 55 proc.
Nie bez znaczenia będzie również zwiększenie jakości i efektywności edukacji konsumenckiej w zakresie segregacji, recyklingu, ponownego wykorzystania i ograniczania zużycia opakowań.
Polski Pakt Plastikowy jest częścią globalnej sieci Plastics Pact koordynowanej przez Fundację Ellen MacArthur. To pierwsza taka inicjatywa w Europie Środkowo-Wschodniej, a zarazem ósmy Pakt krajowy na świecie (wcześniej zawiązano Europejski Pakt Plastikowy oraz lokalne Pakty Plastikowe w Chile, Francji, Holandii, Portugalii, RPA, Wielkiej Brytanii i USA). Wszystkie te inicjatywy łączy wspólna wizja nowej gospodarki, w której tworzywa sztuczne pozostają cały czas w obiegu zamkniętym.
red