Wiele kobiet biega tylko z jedną słuchawką. Dlaczego to robią?

Pomysł na kampanię społeczną With Women We Run wziął się z potrzeby wsparcia kobiet, które w trakcie uprawiania sportu doświadczają różnego rodzaju przemocy. Są to m.in. nagabywanie, próba nachalnego kontaktu (również fizycznego), niechciane komplementy i komentarze, body shaming, straszenie, stalking. Symbolem akcji jest jedna słuchawka, z którą biegają kobiety z obawy o własne bezpieczeństwo.

Pomyśl, zanim coś powiesz lub zrobisz

– Jesienią i zimą, kiedy szybko robi się ciemno, kobiety zmieniają swoje zachowanie podczas biegania ponieważ boją się biegać same. Biegają w grupach, dają znać swoim znajomym – kiedy i gdzie biegają lub po prostu ograniczają swoją aktywność fizyczną. Odpowiadając na te problemy, marka adidas chce nagłośnić temat i zwrócić uwagę – przede wszystkim mężczyzn – na to, że próba kontaktu lub uwaga, która im wydaje się błahą zaczepką, dla kogoś może być źródłem strachu czy wstydu – podkreśla Martyna Wiśniewska, Brand Manager Sport z adidas.

Kampania społeczna With Women We Run skierowana jest do kobiet i mężczyzn, których dotyczy temat przemocy. Jej organizatorzy chcą dotrzeć do osób biegających lub uprawiających sport w miejscach publicznych. Do świadków, nieświadomych sprawców oraz ofiar.

– Inicjatywa With Women We Run ma pomóc w wywołaniu zmian w kulturze biegania, gdyż nie ma naszego przyzwolenia na molestowanie w sporcie. Chcemy mieć wpływ na wzrost świadomości w społeczeństwie, ale też na realną poprawę bezpieczeństwa miejskich tras biegowych – dodają twórcy kampanii.

Treningi, warsztaty, filmiki…

Jednym z elementów kampanii With Women We Run będą treningi ze światełkami organizowane pod nazwą Light Run. Wydarzenia te odbędą się 17 listopada i 1 grudnia w Parku Skaryszewskim w Warszawie, 24 listopada w parku Reagana w Gdańsku oraz 29 listopada nad jeziorem Maltańskim w Poznaniu.

Wezmą w nich udział m.in. znane osoby, media i wszyscy, którym bliski jest problem molestowania seksualnego kobiet. Po zakończeniu biegów uczestnicy będą mogli podpisać się pod projektem petycji wnioskującej o podniesienie bezpieczeństwa parku, w którym bieg się odbywa.

Aby zwiększyć świadomość na temat molestowania seksualnego w sporcie, adidas zaprosi też kobiety oraz mężczyzn na serię warsztatów na temat radzenia sobie z przemocą wobec kobiet i molestowaniem seksualnym.

Warsztaty „L’oreal Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych” odbędą się w Sports Base w sklepie adidas Warszawa przy ul. Marszałkowskiej 104/122 w dniach 18 i 25 listopada oraz 2 grudnia o godzinie 17:30. Część szkoleniową poprowadzi trenerka Stand Up Polska – Justyna Grzymała, która opowie o narzędziach radzenia sobie w już zaistniałych sytuacjach przemocy.

Na biegi z serii Light Run i warsztaty można zapisać się w aplikacji adidas Running.

Aby pokazać i nagłośnić problem powstały krótkie filmiki, które z punktu widzenia kobiet pokazują problemy, z jakimi na co dzień mierzą się uprawiając sport. Filmy można obejrzeć na stronie Centrum Praw Kobiet oraz w mediach.

…i wyjątkowa playlista

Poza tym we współpracy ze Spotify powstała specjalna biegowa playlista. Poza muzyką do biegania można na niej usłyszeć głosy kobiet, które doświadczył nieprzyjemnych lub nawet traumatycznych przeżyć w trakcie biegania.

Na jednym z nagrań bohaterka kampanii wyjaśnia, dlaczego podczas biegania w uchu ma tylko jedną słuchawkę.

– Jak kiedyś zauważysz dziewczynę, biegnącą z tylko jedną słuchawką, to dlatego, że nie czuje się bezpiecznie i musi być czujna. Dlatego proszę, reaguj na przemoc – apeluje Gosia, której głos można usłyszeć na playliście.

Partnerami kampanii With Women We Run są organizacje pozarządowe, które na co dzień wspierają kobiety i walczą o ich poczucie bezpieczeństwa i równości  społecznej. Działania wspierają Centrum Praw Kobiet, Feminoteka oraz Kongres Kobiet.

Źródło: VML&R Poland