Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc Ci w sprawnej nawigacji i realizacji określonych funkcji. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje o wszystkich plikach cookie w ramach każdej kategorii zgody.

Pliki cookie skategoryzowane jako "Niezbędne" są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do umożliwienia korzystania z podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie są wymagane do umożliwienia korzystania z podstawowych funkcji tej witryny, takich jak zapewnienie bezpiecznego logowania lub dostosowanie preferencji zgody. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację użytkownika.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają realizować określone funkcje, takie jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie są wykorzystywane do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczyć informacji na temat metryk, takich jak liczba odwiedzających, współczynnik odrzuceń, źródło ruchu itp.

Pliki cookie dotyczące wydajności są wykorzystywane do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności strony internetowej, co pomaga w dostarczaniu lepszych doświadczeń użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania odwiedzającym spersonalizowanych reklam w oparciu o strony odwiedzane wcześniej oraz do analizy skuteczności kampanii reklamowych.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Kampania „With Women We Run” za nami. Biegaliśmy przeciwko przemocy

Listopad to miesiąc, w którym o trudnym temacie agresji i przemocy wobec kobiet mówiło się bardzo wiele. Swój sprzeciw wobec molestowania biegaczek głośno wyraziła marka adidas, która środowisko biegowe zna bardzo dobrze i wspiera je od lat. To właśnie w listopadzie społeczność adidas Runners zainicjowała kampanię „With Women We Run”, która jest polskim odpowiednikiem globalnej akcji.

Przemoc to realny problem

W przededniu zmiany kulturowej, warto wiedzieć, że molestowanie to nie tylko przekroczenie granicy fizycznej, ale też werbalne i niewerbalne przejawy agresji. Wszystkie zachowania, które u drugiego człowieka wywołują dyskomfort i niechęć, należy piętnować i społecznie zwalczać.

– „Nic wielkiego się nie stało, to były tylko głupie żarty”, „No przecież nawet cię nie dotknął”, „No przecież cię nie zgwałcił”. To jest trywializowanie problemu, ale przede wszystkim emocji i doświadczeń ofiar – mówiła o problemie Joanna Gzyra-Iskandar, przedstawicielka Centrum Praw Kobiet, partnera kampanii.

fot. Damian Ługowski

W kampanię „With Women We Run” zaangażowały się społeczności biegowe adidas Runners: w Warszawie, Poznaniu oraz Trójmieście.

– Nawet dzielenie się przez dziewczyny zdjęciami czy relacjami z treningów spotyka się z często z nieciekawymi i niedwuznacznymi propozycjami, które też są formą przemocy. Aby pokazać, jak różne postacie może mieć molestowanie seksualne – w oparciu o prawdziwe zdarzenia – powstały cztery filmy ukazujące sytuacje, z jakimi mierzą się na co dzień biegające kobiety – dodaje Paweł Machowski, kapitan społeczności adidas Runners Warsaw.

Filmy powstały w ramach kampanii i nadal możemy je obejrzeć na stronie: cpk.org.pl/withwomenwerun.

Z podobnymi, a nawet bardziej drastycznymi historiami można się również zapoznać słuchając specjalnej playlisty w serwisie Spotify.

Tajemnica jednej słuchawki

Na specjalnej playliście z utworami do biegania wplecione zostały nagrania z wypowiedziami pokrzywdzonych dziewczyn. Tam zdradzają, dlaczego tak często kobiety biegają… z jedną słuchawką. A powodów jest kilka: strach, potrzeba kontrolowania przestrzeni wokół, niepewność. I choć negatywne emocje towarzyszą wielu biegaczom, tak właśnie wygląda codzienna rzeczywistość biegających kobiet.

Kampania „With Women We Run” wykracza poza edukację i nagłaśnianie problemu. Funkcjonujące w trzech miastach Polski społeczności adidas Runners od lat dbają o powszechną dostępność biegania dla wszystkich grup społecznych. Żeby zamanifestować swój realny sprzeciw wobec aktualnej sytuacji setki biegaczy – zarówno kobiety jak i wspierający je mężczyźni – wzięło udział w tzw. Light Runach zorganizowanych w: Gdańsku, Poznaniu i dwa razy w Warszawie. Biegi odbyły się mimo chłodu i ciemności, a gorąca herbata, światła latarek i odblasków nadały spotkaniom wyjątkowy charakter.

– Społeczność adidas Runners zamierza zgłosić projekt dodatkowych zabezpieczeń parków do władz lokalnych, aby biegające tam osoby mogły czuć się bezpieczniej. Każdy z nas będzie mógł więc dołożyć swoją cegiełkę do poprawy bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej. Poza tym na grupach społeczności AR na Facebooku umieszczone zostały specjalne formularze, dzięki którym można zgłaszać przypadki niepożądanych zachowań bezpośrednio ekipie trenerów – podkreśla Oliwia Malmon, trenerka i członkini adidas Runners.

Jak radzić sobie z przemocą?

Kampania „With Women We Run” miała więc na celu nie tylko uświadomienie problemu, ale przede wszystkim przekazanie realnych narzędzi do radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Forma przemocy, jakim jest molestowanie seksualne, dotyczy każdego biegacza i każdej biegaczki, bo każdy z nas może stać się jej ofiarą, ale również świadkiem.

O tym, co zrobić w sytuacji zagrożenia można było się dowiedzieć w trakcie warsztatów „Stand Up L’Oreal Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych”. Odbyły się trzy tego typu spotkania stacjonarne, ich wersję online można znaleźć na stronie cpk.org.pl/withwomenwerun.

fot. Damian Ługowski

Biorąc udział w takim skróconym szkoleniu, każdy z nas może dowiedzieć się, jak reagować, gdy ktoś obok pada ofiarą molestowania. Każdy z nas zatem może przyczynić się do poprawy sytuacji kobiet w przestrzeni publicznej.

– Do odwiedzenia strony kampanii i zapoznania się z umieszczonymi tam publikacjami edukacyjnymi nadal serdecznie zachęcamy. Zdajemy sobie sprawę, że środowisko biegowe jest z reguły przyjazne i zagrożenia płyną przeważnie spoza niego. Jednak warto zacząć refleksję oraz edukację od siebie, by potrafić wyjść z roli biernego czy bezradnego świadka przemocy – podkreślają organizatorzy kampanii.

Za wsparcie w opracowaniu materiałów i opiekę merytoryczną kampanii odpowiadały organizacje na co dzień troszczące się o dobro i bezpieczeństwo kobiet: Fundacja Centrum Praw Kobiet, White Ribbon, Feminoteka oraz Stowarzyszenie Kongres Kobiet.

Źródło: VML & R Poland

fot. w nagłówku Andrzej Olszanowski