45. Nationale-Nederlanden Maraton Warszawski już za 10 dni

Ostatni weekend września upłynie pod znakiem 45. Nationale-Nederlanden Maratonu Warszawskiego. W samym sercu stolicy, sprzed Pałacu Kultury i Nauki wystartuje ponad 10 tysięcy biegaczy w aż czterech biegach. Pojawią się zawodnicy z Polski i Europy, znakomici goście, pracowici wolontariusze. Co więcej? 34 strefy kibicowania na całej trasie, koncerty, happeningi oraz atrakcje dla całych rodzin sportowców i kibiców w miasteczku biegacza. 

Dla każdego coś biegowego

O szczegółach 45. Nationale-Nederlanden Maratonu Warszawskiego opowiadali dzisiaj w Warszawie organizatorzy i zaproszeni goście podczas konferencji prasowej, która nieprzypadkowo odbyła się w hotelu Intercontinental położonym przy ulicy Emilii Plater. Z okien sali konferencyjnej widać było dokładnie zarówno Pałac Kultury i Nauki, jak i linie startu i mety, które w weekend 23-24 września zapełnią się tysiącami biegaczy.

Program jubileuszowej edycji imprezy pęka w szwach i obejmuje cztery wyjątkowe rywalizacje. Obok maratończyków stołeczne ulice pokonywać będą również uczestnicy Bridgestone Sztafety Maratońskiej i Nice To Fit You Warszawskiej Dychy. Swój Nationale-Nederlanden Mini Maraton będą mieć również najmłodsi adepci biegania.

fot. Maciej Krüger

– Każdy znajdzie coś dla siebie – zawsze zależy nam, aby w maratonie mogli odnaleźć się wszyscy. Duzi, mali, marzący o maratonie i o krótszych dystansach, rodziny i kibice. Bardzo się cieszę, że widać powracającą modę na bieganie. Nasza misja i nasz cel to ze sportu amatorskiego uczynić powszechne zjawisko i okazję, by być razem, bawić się, spełniać marzenia – mówi Magda Skrocka, zastępca dyrektora 45. Nationale-Nederlanden Maratonu Warszawskiego.

We wszystkich biegach organizowanych w ramach 45. Nationale-Nederlanden Maratonu Warszawskiego weźmie udział ponad 10 tysięcy zawodników. Najwięcej, bo aż 6 tysięcy w biegu głównym na dystansie maratonu, ponad 3 tysiące w biegu na 10 km, a do startu w maratońskiej sztafecie szykuje się już 130 zespołów, każdy złożony z trzech osób.

– Sztafeta maratońska jest niezwykle atrakcyjna, zwłaszcza dla początkujących, jeszcze nie gotowych do zmierzenia się z pełnym królewskim dystansem. Startując w drużynie dzielimy go między siebie, a dodatkowo mamy dodatkową, drużynową motywację zarówno na etapie przygotowań jak i samego startu. Ta motywacja jest tym większa, że w naszej drużynie mamy Martę, podopieczną wspieranej przez Bridgestone Fundacji Rak’n’Roll, która zwyciężyła z największym przeciwnikiem, jakim jest nowotwór – tłumaczy Marek Plawgo, koordynator Kampanii Olimpijskiej Bridgestone.

Radośnie i bardzo sportowo będzie już w przeddzień maratonu, gdy ulicę Emilii Plater przejmą dzieci i młodzież uczestniczący w Nationale-Nederlanden Mini Maratonie. Biegi podzielone na kategorie wiekowe i dystanse mogą być okazją do dobrej zabawy i wyjścia z domu, ale także szansą, by pokazać przyszłym pokoleniom, jak wartościową pasją może być sport.

45. Nationale-Nederlanden Maraton Warszawski

Maraton Warszawski to wydarzenie wyjątkowe między innymi ze względu na swoją tradycję. Stołeczny maraton łączy biegaczy już od 45 lat.

– Biegamy nieprzerwanie od 1979 roku, ale po raz pierwszy startujemy z samego serca Warszawy – spod Pałacu Kultury i Nauki. Chcemy, aby Warszawa była kojarzona z wydarzeniami niebanalnymi, naszym wielkim marzeniem jest, żeby stolica miała wielką imprezę o znaczeniu międzynarodowym. To trudna misja, ale jestem przekonany, że za 5 lat na 50-lecie Maratonu Warszawskiego będziecie Państwo pozytywnie zaskoczeni – mówi Marek Tronina, prezes Fundacji „Maraton Warszawski”.

Zupełną nowością w tegorocznej edycji imprezy będzie premierowa odsłona projektu „Team Up, Europe!” – rywalizacji drużynowej w ramach maratonu. Od razu walka rozegra się na wysokim, europejskim poziomie. Cel? Odświeżyć bieganie drużynowe, pokazać je od bardzo emocjonującej, trzymającej w napięciu strony, stworzyć nowe możliwości dla mieszanych zespołów zawodowych i amatorskich oraz zachęcić do integracji.

Co ważne, rywalizacja nie ograniczy się wyłącznie do zawodowców. O zwycięstwo i wysokie premie finansowe powalczą również amatorzy uczestniczący w klasyfikacji „Team Up, Everyone!”. Do udziału w niej zgłosić mogą się grupy maratończyków mających nadane numery startowe na bieg.

Maraton wpisał się w krajobraz stolicy na stałe, stał się jej wizytówką i świadkiem zmian społecznych, historycznych. Wielki Bieg to także symbol wytrwałości i ciężkiej pracy uczestników. Jubileuszowa, 45. edycja biegu jest nowym rozdziałem w historii.

– Imprezy sportowe i turystyka sportowa na taką skalę to coś, co może przyciągnąć do Warszawy osoby, które jeszcze nie były w tym pięknym mieście. Maraton Warszawski, tworzy grupa wyjątkowych ludzi, która realizuje wspaniały bieg. Mam nadzieję, że to wydarzenie będzie rosło, a my razem z nim. Trzymam kciuki za organizatorów – dodaje Janusz Samel, dyrektor Biura Sportu i Rekreacji m.st. Warszawy.

Maratonowi towarzyszą zawody na 10 km, które w tym roku organizowane są pod szyldem Nice To Fit You Warszawska Dycha. Atutami tej rywalizacji jest szybka trasa w centrum Warszawy i maratońska atmosfera wywołana między innymi faktem, że zawodnicy na 10 km startują i finiszują dokładnie w tym samym miejscu, co uczestnicy biegu na królewskim dystansie. To może wyzwolić pragnienie pokonania maratonu – choćby za rok.

– Nasza współpraca z Fundacją „Maraton Warszawski” rozwija się bardzo dynamicznie, a na 10-lecie naszego istnienia zdecydowaliśmy się na bycie również sponsorem biegu na dystansie 10-ciu kilometrów. Z ekscytacją oczekujemy startu imprezy. Ambasadorem Nice To Fit You Warszawskiej Dychy został złoty medalista olimpijski – Robert Korzeniowski, który razem z nami zachęca innych do aktywności fizycznej. Pamiętajmy, że zdrowa dieta i sport zawsze powinny iść razem w parze – mówi Sylwia Ramos Wójcik, brand manager Nice To Fit You.

#BiegamDobrze

Jak co roku w ramach działań około maratońskich jest prowadzona największa w Polsce biegowa akcja charytatywna #BiegamDobrze. Trenując, przygotowując się do biegu, a jednocześnie promując zbiórkę wśród znajomych, uczestnicy wspierają jedną z dziewięciu organizacji pozarządowych. Są to: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Fundacja Rak’n’Roll, Fundacja Synapsis, Fundacja Wcześniak, Polska Akcja Humanitarna, Fundacja Spartanie Dzieciom, Amnesty International, Fundacja „Na ratunek dzieciom z chorobą nowotworową” i Fundacja DKMS.

Łącznie w ramach projektu biegacze zebrali już ponad 8 milionów złotych. Tylko przy obecnej edycji licznik pokazuje 450 tysięcy złotych. Akcja cały czas trwa.

Od początku 2023 roku sponsorem tytularnym flagowych imprez Fundacji „Maraton Warszawski” – półmaratonu i maratonu jest firma Nationale-Nederlanden. 45. edycja biegu na królewskim dystansie to pierwszy Maraton Warszawski, który napędza ta marka. Energię i zaangażowanie pomarańczowego teamu Nationale-Nederlanden we współtworzenie imprezy widać jednak gołym okiem. Jednym z efektów jest dofinansowanie najlepszych zbiórek w akcji #BiegamDobrze kwotami 5, 10 i 15 tysięcy złotych. To forma docenienia zaangażowania maratończyków w bieganie w słusznej sprawie.

– Od dawna żyjemy tą imprezą i nie możemy się już doczekać startu, a bieganie stało się naszą prawdziwą pasją. Do Maratonu Warszawskiego dołączyliśmy również ze względu na walor społeczny akcji #BiegamDobrze, która zamienia wielką imprezę sportową w pomaganie i my także w te akcje charytatywne aktywnie się włączamy – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektorka komunikacji korporacyjnej, rzeczniczka prasowa Nationale-Nederlanden.

fot. Maciej Krüger

Marathon Fan Zone – miasteczko nie tylko dla biegacza 

W tym roku raz pierwszy w historii start, meta i całe miasteczko biegowe usytuowane będzie pod budynkiem-symbolem miasta, Pałacem Kultury i Nauki. Za nieco ponad tydzień czekają nas dwa dni sportowych zmagań, spotkań z ciekawymi ludźmi, targów sportowych, akcji promujących zdrowie, bezpieczeństwo i aktywność fizyczną. Wszyscy odwiedzający będą mieli okazję odwiedzić strefy sponsorskie z atrakcjami, przebadać swój organizm i skorzystać ze stoisk kulinarnych. Czekają konkursy z nagrodami, możliwość zdobycia gadżetów do kibicowania i popisania się umiejętnościami sportowymi i artystycznymi. A to wszystko w pozytywnej, energetycznej atmosferze wielkiego sportowego święta.

– Stawiamy na atrakcyjność imprezy nie tylko dla biegaczy, ale i fanów, kibiców oraz rodzin biegaczy. Choć na tej imprezie wszystko wokół biegania się skupia – w końcu to maraton – chcemy ściągnąć jak najwięcej kibiców na start i metę, do miasteczka biegowego pod pałacem, do 34 stref kibicowania. Przygotowaliśmy całą masę atrakcji na trasie i w miasteczku związanych ze sportem, zdrowiem, zabawą i relaksem, dla małych i dużych. To ma być święto wszystkich: biegaczy, kibiców, warszawiaków, turystów – podkreśla Magda Skrocka.

Wszystkich, którzy wolą skupić się na kibicowaniu lub chłonięciu atmosfery Wielkiego Biegu organizatorzy zapraszają do gorącego dopingowania biegaczy w punktach kibicowania na wybranych miejscach trasy lub na starcie i mecie.

Ostatni dzwonek, aby pobiec

Chętni cały czas mogą się zapisać na 45. Nationale-Nederlanden Maraton Warszawski i pobiec na wybranym dystansie – maratońskim, 10 kilometrów lub w sztafecie, w której uczestnicy pokonują około 9,5 km, 19,1 km i 13,6 km. Otwarta jest także rejestracja na biegi dziecięce, które odbędą się w przeddzień maratonu, w sobotę 23 września.

Dorośli i dzieci wystartują z tego samego miejsca – z ulicy Emilii Plater. Rywalizować będą przy wyłączonym ruchu samochodowym, gromkim dopingu kibiców i najlepszej oprawie. Dla wszystkich przewidziano pamiątkowe medale oraz masę atrakcji w Miasteczku Biegowym.

Mieszkańców Warszawy organizatorzy zachęcają do zapoznania się z informatorem, w którym znajdują się czasowe zmiany w organizacji ruchu drogowego na trasach wszystkich wydarzeń.

Źródło: Fundacja „Maraton Warszawski”, red