Z jakimi biegaczami współpracują marki sportowe w Polsce? Na jakie wsparcie mogą liczyć ich ambasadorzy?

Marki sportowe w branży biegowej pełnią bardzo ważną rolę. Nie tylko zaopatrują w sprzęt amatorów i zawodowców, ale np. wspierają imprezy biegowe. Mają również niemały udział w sukcesach polskich biegaczy, z którymi nawiązują współpracę. Postanowiliśmy przyjrzeć się, jak wygląda sytuacja na polskim rynku. Jak wyglądają „stajnie” poszczególnych marek i na jakie wsparcie mogą liczyć biegacze współpracujący z daną firmą?

Reebok

– Przede wszystkim należy zacząć od tego, że marka Reebok wywodzi się z biegania. Jest z nim związana od samego powstania, czyli od 1895 roku. To Reebok jako pierwszy w 1869 roku wynalazł kolce biegowe, w których kilku sportowców zdobyło złote medale na Igrzyskach Olimpijskich w 1924 w Paryżu. Jeśli chodzi o nasz lokalny rynek to właśnie Reebok w 1995 roku stworzył pierwszy w Polsce klub biegacza, który wspierał zawodowych biegaczy i promował bieganie w grupie. – mówi Eliza Godzimirska, Brand Activation Manager w firmie Reebok.

Dzisiaj z marką Reebok współpracuje szerokie grono lekkoatletów. Są wśród nich m.in. sprinterzy Anna Kiełbasińska, Marika Popowicz i Tomasz Sypniewski, skoczkini w dal Ewelina Wyszczelewska, biegacze długodystansowi Anna Łapińska, Ewelina Płatos, Dalia Delewska, Ewa Jagielska, Katarzyna Pobłocka i Kamila Pobłocka oraz biegacze przeszkodowi (OCR) – Agata Pietroszek, Rafał Kasza i Andrzej Bogdał. Oprócz tego z marką związanych jest wielu trenerów biegowych, którzy prowadzą regularnie treningi w ramach społeczności Reebok RUN CREW: Paweł Nerek, Ula Bhebhe, Marta Kazimierczak, Wojtek Rzywucki, Emil Kamiński, Maciek Wojtkowski, Kuba Jezierski i Kamil Kamiński.

– Przy wyborze sportowców kierujemy się przede wszystkim tym, czy osoba jest chętna i otwarta na współpracę oraz czy chce się z nami rozwijać. – wyjaśnia Eliza Godzimirska.

Reebok

Swoim zawodnikom Reebok udziela wszechstronnego wsparcia. W zamian marka oczekuje od nich zaangażowania w działania i komunikację. Zawodnicy często angażowani są do kampanii reklamowych i promocyjnych, które pomagają również w ich promowaniu, z czego korzystają obie strony.

– Wspieramy naszych ambasadorów na wielu polach. Dostarczamy im dopasowany do ich potrzeb sprzęt do biegania – buty, ubrania i akcesoria. Często dostają oni buty do testowania zanim wejdą do masowej dystrybucji. Pomagamy im także rozwijać się jako sportowcom, a więc wspieramy ich finansowo. Środki te przeznaczają z reguły na obozy, fizjoterapię, dietetykę czy wyjazdy na zawody zagraniczne. – dodaje Eliza Godzimirska.

Reebok wspiera swoich zawodników również szkoleniowo, np. zapraszając na warsztaty z aerobic capacity prowadzone przez przez Chrisa Hinshaw, a także doskonali umiejętności zawodników w prowadzeniu ich kanałów social media.

ASICS

– Jako czołowa marka w sektorze obuwia sportowego, ASICS współpracuje ze sportowcami, którzy zawsze walczą o najwyższe cele. Niezależnie czy to jest bieganie czy inny sport staramy się wspierać najlepszych lub najlepiej rokujących sportowców. – mówi Daniel Bogacki, Media & Promotion Coordinator z firmy ASICS. Wybierając zawodników do współpracy ASICS ocenia osiągane przez nich wyniki oraz to, jaki mają potencjał. – Jednak to nie wszystko. Bardzo istotnym kryterium jest także wizerunek sportowca oraz fakt, czy wpisuje się on w maksymę „w zdrowym ciele, zdrowy duch”. Zdarzają się biegacze, którzy mimo znakomitych wyników, po prostu nie pasują do naszej marki. – dodaje Daniel Bogacki.

Obecnie ASICS współpracuje z takimi zawodnikami jak: Błażej Brzeziński (reprezentant Polski w maratonie, zwycięzca Maratonu Warszawskiego 2017), Yared Shegumo (reprezentant Polski w maratonie, Mistrz Polski w maratonie 2018), Arkadiusz Gardzielewski (reprezentant Polski w maratonie, Multimedalista Mistrzostw Polski w biegach długodystansowych), Adam Nowicki (Mistrz Polski w Półmaratonie 2014), Szymon Kulka (Mistrz Polski w biegu na 10km), Olga i Paweł Ochalowie (Mistrz Polski w Maratonie 2007), Aleksandra Brzezińska, której łupem od zeszłego roku padły 4 medale Mistrzostw Polski czy Aleksandra Lisowska, jedna z najszybszych obecnie polskich maratonek. Wielu utalentowanych sportowców wchodzi także w skład grupy ASICS FrontRrunner Poland. Wśród nich można wyróżnić takich biegaczy jak Paulina Kaczyńska, Damiana Kabat czy Monika Kaczmarek.

ASICS

W jaki sposób ASICS wspiera zawodników, z którymi współpracuje?

– Nasi zawodnicy mogą od nas liczyć na najwyższej jakości sprzęt zarówno do treningu jak i startów. Mam na myśli obuwie oraz tekstylia i akcesoria. Jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę kilometrów, jaką w ciągu roku pokonują zawodowi biegacze, wyjdzie nam, że tego sprzętu potrzeba naprawdę dużo. Mowa tu o kilkunastu parach butów rocznie. Wspieramy także podejmowane przez naszych zawodników lokalne inicjatywy, które wpisują się również w nasze cele. – tłumaczy Daniel Bogacki.

We współpracy z zawodowymi biegaczami ASICS upatruje szansy na uwiarygodnienie jakości oferowanych produktów.

– Tu chodzi o autentyczność. To najważniejsza korzyść tego typu współpracy. Skoro naszym zdaniem mamy najlepsze produkty to i ich użytkownicy muszą być ponadprzeciętni. Na elicie zawsze są skupione oczy kibiców, obiektywy kamer i aparatów. Oczywiście możemy także korzystać z wizerunku naszych atletów podczas kampanii, ale kluczową korzyścią jest uwiarygodnienie jakości naszych produktów. – kończy Daniel Bogacki.

Saucony

– Jako marka Saucony poszukujemy utalentowanych młodych sportowców, którzy mogą podpisać się pod zdaniem: „pracuj w ciszy, niech wyniki przemówią za ciebie”. – mówi Tomasz Domżalski, który odpowiada w Saucony za współpracę z zawodnikami. – W praktyce oznacza to, że dla nas liczy się przede wszystkim potencjał sportowy, niekoniecznie umiejętność autopromocji w mediach społecznościowych. Oczywiście nie stawiamy przeszkód, jeśli ktoś jest popularny, jednak nie to jest dla nas najważniejsze. – tłumaczy.

Aktualnie grono sportowców, z którymi współpracuje Saucony nie jest liczne, ale już pierwszy rzut oka pokazuje, że marka „ma nosa” w wyłapywaniu utalentowanych sportowców. Na pierwszy plan wysuwa się tutaj dwójka biegaczy – Katarzyna Rutkowska i Tomasz Grycko, którzy w tym roku całkowicie zdominowali zawody biegowe na szczeblu mistrzowskim w kraju. Oboje stanęli na najwyższym stopniu podium w Żaganiu na marcowych MP w przełajach na dystansie 10 km, a także MP na dystansie 10 000m, które odbyły się w kwietniu w Łomży. W miniony weekend w Londynie Katarzyna Rutkowska była bliska podium Pucharu Europy, zrealizowała minimum PZLA na dystansie 10 000m i w sierpniu zobaczymy ją na Mistrzostwach Europy w Berlinie. Poza wymienioną dwójką z Saucony współpracuje również Dawid Malina oraz Damian Pieterczyk, a także triathloniści Kacper Adam i Michał Oliwa.

Saucony

– Wkrótce do tego grona dołączy jeszcze jedna lekkoatletka średnich dystansów. – zapowiada Tomasz Domżalski. – Wybór zawodników do współpracy nie jest łatwy i z góry wiemy, że poniekąd losowy, ponieważ młodych, ambitnych i utalentowanych sportowców w Polsce jest wielu. To oczywiste, że nie będziemy w stanie pomóc wszystkim. Jednak wierzymy, że warto ich wspierać w najtrudniejszych momentach, czyli w okresie przechodzenia z kategorii młodzieżowych do seniorskich. Wtedy to właśnie najczęściej talenty spotykają się z prozą życia. – dodaje.

Saucony dostarcza swoim zawodnikom sprzęt sportowy oraz stara się promować ich w mediach. Firma nie wyklucza, że w przyszłości będzie współfinansować obozy sportowe. Na jakie korzyści ze współpracy liczy Saucony? – Trudno teraz mówić o korzyściach, bo to pokaże czas. Wspierając młode talenty, na pewno dbamy o wizerunek marki, która od samych początków, czyli od 1898 roku służyła sportowcom. Ponadto zyskujemy uznanie dla produktów u wybitnych zawodników. Jest to dla nas bardzo cenne i powinno przynieść korzyści w perspektywie najbliższych lat. – podsumowuje Domżalski.

Decathlon/ Kalenji

– Chyba żadna z osób, z którymi współpracujemy nie określa się jako zawodowy biegacz, ale to bez wątpienia szeroka elita w biegach długodystansowych w Polsce. – mówi Paweł Kowalik, Product Manager w firmie Decathlon. – Przy podejmowaniu współpracy przede wszystkim decydujące znaczenie ma przekonanie zawodników do produktów marki Decathlon i szczere nimi zainteresowanie. Ważne jest dla nas też to, że tego typu osoby popularyzują sport w swoim środowisku, co jest zbieżne z ideą Decathlon, która brzmi: udostępniać sport dla wszystkich. – dodaje Paweł Kowalik.

Z firmą Decathlon współpracuje na stałe Przemysław Dąbrowski – na co dzień nauczyciel, Wicemistrz Polski w Maratonie z 2017 roku, legitymujący się maratońskim rekordem 2:20:10 oraz Anna Gosk – na co dzień żołnierz, najszybsza Polka podczas tegorocznego Półmaratonu Warszawskiego, której rekord życiowy na dystansie półmaratonu to 1:14:49.

Kalenji

Współpraca odbywa się na zasadzie wymiany opinii na temat sprzętu, który można znaleźć w Decathlonie. Głównie chodzi tutaj o biegowe produkty marki Kalenji.

– Nie mamy podpisanych żadnych umów sponsorskich z wykazem świadczeń na rzecz Decathlonu. Wszystko funkcjonuje na zasadzie pełnej swobody i dobrowolności. – tak Paweł Kowalik wyjaśnia zasady współpracy. – Przekazujemy zawodnikom sprzęt biegowy w celu uzyskania opinii na ich temat, częstko przed wprowadzeniem do szerokiej sprzedaży. Ciekawostką może być to, że Przemek brał udział w testowaniu prototypu KIPRUN Fast, opiniował go, przekazywał uwagi. Opinie (pozytywne i negatywne) na temat naszych produktów przekazujemy inżynierom produktu we Francji, co bardzo sobie cenią. Dzięki temu możemy rozwijać i udoskonalać nasze produkty tak, aby jak najlepiej spełniały oczekiwania biegaczy zaawansowanych. – kończy Paweł Kowalik.

adidas

–  adidas jako jedna z kluczowych marek w branży sportowej wspiera nie tylko sportowców, ale także dwie kultowe imprezy biegowe, czyli Półmaraton oraz Maraton Warszawski. Z marką pracuje szerokie grono sportowców, w tym również biegaczy. – mówi Aleksandra Kwiatkowska odpowiedzialna za komunikację kategorii adidas Running.

Wśród zawodników wspieranych przez markę adidas znajduje się  Dominika Stelmach – globalna zwyciężczyni i rekordzistka świata Wings For Life (68,2km w tempie 3,57 min/km), Mistrzyni Polski w Ultramaratonie Górskim, Mistrzyni Polski w biegach górskich na długim oraz na krótkim dystansie, najszybsza Polska w biegu ulicznym na 100km oraz druga najszybsza w historii kobieta w biegu na Wieżę Eiffla, Piotr Łobodziński – mistrz świata w biegach po schodach oraz Kamil Jastrzębski.

Kamil Jastrzębski jest tytanicznie pracowity, skromny i przede wszystkim nieprzeciętnie szybki! Rozwija się w niesamowitym tempie. W ciągu jednego sezonu z dobrego biegacza, stał się jednym z najlepszych biegaczy ulicznych w Polsce. – dodaje Aleksandra Kwiatkowska.

Oprócz sportowców z marką związane jest także grono trenerów biegowych, funkcjonalnych a także fizjoterapeuta oraz dietetyk, którzy prowadzą regularne treningi, warsztaty oraz szkolenia w ramach społeczności adidas Runners Warsaw. Centrum treningowe mieści się w Warszawie przy ul. Solec 38.

Zawodnicy oraz trenerzy związani z marką adidas są wspierani na wielu płaszczyznach. Dbamy o to, żeby każdy z naszych podopiecznych miał zapewniony odpowiedni sprzęt zarówno do treningów jak i do startów. Dodatkowo organizujemy wszelkiego rodzaju spotkania/warsztaty oraz szkolenia z zakresu social media. Zależy nam, żeby każda z osób miała możliwość oraz odpowiednią wiedzę do pracy nad rozwojem swoich kanałów społecznościowych.  – kończy Aleksandra Kwiatkowska.

New Balance

New Balance Polska w obszarze sportu wyczynowego, swoje cele marketingowe realizuje  m.in. poprzez wsparcie zawodników i trenerów oraz sponsoring imprez z kalendarza IAAF i EA (Copernicus Cup, Bydgoszcz Cup, Mistrzostwa Polski w maratonie). Nasza współpraca ze sportowcami ma charakter długofalowy i obejmuje 3 projekty – NB2020, NB Team Elite i Trener-Ambasador. – mówi Robert Leszczyński, Dyrektor ds. Marketingu Sportowego w New Balance Polska.

NB2020 to projekt, który wystartował roku 2015 roku. Zakwalifikowani do niego zostali lekkoatleci w wieku do lat 20, rekordziści Polski, medaliści MP. Celem projektu jest zakwalifikowanie się zawodników wspieranych przez NB do Igrzysk Olimpijskich w roku 2020. Aktualnie w grupie trenują utalentowani biegacze młodego pokolenia: Angelika Sarna, Oliwia Pakuła, Gabriel Mikołajewski, Natalia Kaczmarek, Sylwia Indeka. Aleksandra Hołda, Martyna Galant, Mateusz Dębski. Natomiast projekt NB Team Elite wystartował w tym samym roku, ale jego adresatami są biegacze klasy mistrzowskiej międzynarodowej, olimpijczycy, rekordziści Polski. Wśród nich znajduje się Monika Stefanowicz-Drybulska, Artur Ostrowski, Matylda Kowal, a od 2018 roku do teamu dołączyła Iga Baumgart i Martyna Dąbrowska. Do grupy tej należy również Bartek Olszewski znany jako Warszawski Biegacz.

New Balance

New Balance od 2013 roku realizuje również projekt Trener-Ambasador skierowany m.in. do biegaczy, trenerów i organizatorów biegów, którzy promują markę poprzez ich udział w zawodach, treningach i obozach biegowych. Obecnie do teamu należą m.in.: Wojciech Kopeć, Piotr Cypryański, Adam Draczyński, Łukasz Jóźwiak, Benjamin Kuciński, Paweł Pszczółkowski, Robert Szych, Tomasz Kozłowski, Dariusz Kaczmarski, Kamila Gradus, Grzegorz Sudoł, Wacław Mirek, Joanna Gradek, Maria Sławik, Konrad Rembiasz, Jagoda Kathri oraz mistrz Paweł Czapiewski.

– Wsparcie, na jakie mogą liczyć sportowcy współpracujący z New Balance Polska uzależnione jest od projektu, w którym biorą udział oraz osiąganych sukcesów i celów sportowych. Dzieli się ono na wsparcie sprzętowe, dofinansowanie szkolenia oraz finansowe. Dodatkowo nad rozwojem kanałów social media sportowców NB czuwa agencja marketingu sportowego. – wyjaśnia Robert Leszczyński.

Wybierając sportowców do współpracy New Balance analizuje przede wszystkim możliwość realizacji przez sportowców i ambasadorów indywidualnych celów oraz zadań sportowych wyznaczonych markę. Liczy się również kreatywność, autoprezentacja i siła dotarcia w mediach społecznościowych. Jeśli chodzi o projekt Trener-Ambasador uwzględniane jest m.in. doświadczenie i wykształcenie trenerskie kandydatów.

– Realizacja powyższych projektów to z pewnością korzyści dla marki New Balance jak i sportowców. Do tych szczególnie ważnych dla New Balance należą: budowanie opinii o New Balance jako marce wspierającej młode talenty w drodze do mistrzostwa, konsolidacja zasięgów w social mediach do komunikacji ze środowiskiem lekkoatletów, wykorzystanie sukcesów sportowców oraz projektów własnych ambasadorów do promocji marki.  Dodatkowo pozwala nam to na wykorzystanie wizerunku sportowców do działań marketingowych i PR, a także organizację konkursów oraz akcji promocyjnych i sprzedażowych za pośrednictwem kanałów Social Media należących do sportowców. – konkluduje Robert Leszczyński.

Nike

Agencja PR obsługująca Nike w Polsce poinformowała nas, że firma nie zdecydowała się na udzielenie odpowiedzi na nasze pytania o ambasadorów marki w naszym kraju.

Marcin Dulnik

fot. Tomasz Grycko – Tomasz Kasjaniuk Fotografia Sportowa